Aprilnummer Jachtbouw Nederland in de bus

Vakblad Jachtbouw Nederland nr 2 heeft een uitdagend zeilbootje op de cover van BUCKET SAILING, een startup van Victor Vos. Het is bedoeld voor enthousiaste zeilers die weinig tijd hebben en in een gemakkelijk transporteerbaar bootje willen varen.
Jachtbouwers, ontwerpers en toeleveranciers denken wel eens het Ei van Columbus te hebben gevonden en willen daar patent op aanvragen. Octrooionderzoeker Thierry Schmitter van het EUROPEES OCTROOIBUREAU legt uit wat voor procedures daarvoor bestaan. Conclusie: het heeft heel wat voeten in aarde.
CROWN YACHTS in Leiderdorp viert dit jaar het twaalfde lustrum. De werf is een klassiek, kleinschalig familiebedrijf, dat hoogwaardige motorjachten aflevert. Met de nieuwe S40 als voorlopig vlaggenschip en nieuwe ontwikkelingen in het verschiet.
REBORN YACHTS wist in coronatijd een nieuw merk lanceren en ook nog drie tenders te verkopen, een snelle, luxe open 40 voets boot voor het topsegment, gemaakt van composiet met schuim en vinylester, en met gebruikmaking van de vacuüminjectie-methode.
De Friese werf SUPER LAUWERSMEER licht telkens een tipje van de sluier op van wat de werf ‘Project 54’ noemt. Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde hiervoor een revolutionaire rompvorm, de Fast Displacement Hull Form Multi Chine.
Het is wel eens goed over de grenzen te kijken als het gaat om nieuwe technologie. Waterstof en methanol zijn grote kanshebbers als alternatief voor fossiele brandstof. EMIRATES TEAM NEW-ZEALAND, verdediger van de America’s Cup, ontwikkelde samen met Toyota een foilende chase boat op waterstof.
SALUT BOATS won in 2019 met een 29 voets model de publieksprijs op de Hiswa te Water. Dat zette het merk in een klap op de kaart. Het bedrijf kent sindsdien een steile groeicurve. Drie jaar later zijn er drie modellen in de vaart en wordt een 47 voeter ontwikkeld.
De HISWA TE WATER hoopt na twee jaar absentie dit najaar weer een mooie ‘natte’ bootshow in Lelystad te kunnen organiseren. De beurs wordt ruimer van opzet, de vaste pier van de Bataviahaven komt erbij, en is meer dan een uitstalling van schepen. ‘Beleving’ en ‘Dutch Made’ zijn trefwoorden.
ROELOF VAN DER WERFF is een pionier. Voor een 7,15 meter lang kajuitbootje, elektrisch aangedreven, gebruikte hij 3D gevormde segmenten van bamboe, die bij Curve Works in Alphen aan den Rijn in de juiste vorm waren gedrukt.

Er was weer onveranderd veel NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN:
• Qualia-Tenders uit Emmeloord lanceert de Qualia25, een nieuw model aluminium tender.
Breedendam Yachts uit Leeuwarden heeft een nieuw model motorjacht in de retro MTBserie laten ontwerpen en verkocht: de 19,60 meter lange aluminium MTB Sixzero Fly.
• Jachtbouw De Alm in Werkendam heeft weer een nieuw zeegaand jacht in de vaart gebracht: de Almtrawler Delfino 64. Het is een stoer trawlerjacht met Portugese brug en een waaiersteven, naar een ontwerp van Theo Werner van Werner Yacht Design.
• Bij Jachtwerf Heeg is de eerste, aldaar gebouwde Olympiajol gelost uit de mal. De werf nam eerder de mallen en rechten van de Olympiajol over van Mik Polyester Botenbouw in Nieuwe-Pekela, die de vijf meter lange eenmans zeilboot ruim 35 jaar heeft gebouwd.
• Vripack Design heeft de eerste plannen van het Project Meteor gepresenteerd. Het zal worden gebouwd door Van der Valk Shipyard in Waalwijk. Het begrip ‘motorjacht’ schiet eigenlijk tekort om het futuristische ontwerp te omschrijven. Volgens Yoeri Bijker, hoofd sales en marketing van Van der Valk, is ‘speed yacht’ of ‘performance yacht’ meer op zijn plaats. Rap is dit ontwerp zeker: 41 knopen moet haalbaar zijn.
• KM Yachtbuilders in Makkum heeft de opdracht gekregen voor de bouw van tweede Pelagic 77 zeiljacht. Het is een zusterschip van het in 2021 opgeleverde expeditiejacht Vinson of Antarctica.
• Mulder Shipyard breidt verder uit met een vierde bouwfaciliteit. Het familiebedrijf met Zoeterwoude-Rijndijk als thuishaven heeft in Enkhuizen de oude bedrijfsruimtes van Dutch Yacht Builders gekocht.
• De Boarncruiser Elegance-serie wordt uitgebreid met de Boarncruiser 46 Elegance, het elfde in de reeks. Dit nieuwe jacht van 14 meter lengte heeft een ruime salon, en twee hutten. Onder de buitenzithoek is een opslagruimte gemaakt. Op het zwemplateau kan een bijboot of waterscooter worden vervoerd.
• Voor een ervaren jachteigenaar bouwt Royal Huisman een 85 meter lang sloepgetuigd aluminium zeiljacht, in zijn soort volgens de werf het grootste ter wereld.
• Het 109 meter lange Project Y720 van Oceanco is te water gelaten. Voor de constructie werd heel wat heen en weer gevaren. Zwijnenburg in Krimpen a/d IJssel leverde delen van het casco. Een 27 meter lang stuk van het voorschip, met bulbsteven, werd uitbesteed aan Gebr. Buijs in Krimpen a/d IJssel
• Moonen Yachts heeft het vijfde motorjacht uit de Martinique-serie verkocht. Begin dit jaar werd ook al de verkoop gemeld van een schip uit dezelfde serie. Ondertussen bereikte de bouw van de Moonen 110 een mijlpaal: in Den Bosch werden de stalen romp, gebouwd door Talsma Shipyards in Franeker en de aluminium opbouw samengevoegd.

WORD ABONNEE!
Blijf op de hoogte van de Nederlandse jachtbouw en het nieuws van de (internationale) toeleveranciers. Word abonnee en ontvang nu zes nummers van Jachtbouw Nederland per jaar voor € 35 excl. btw. Nieuwe abonnees ontvangen deze maand ook de 100 pagina’s tellende consumentenspecial INSIDE, én deze kersverse uitgave in print.

www.jachtbouwactueel.nl/word-abonnee/