De Besla 715 op de afgelopen Hiswa.

Besla zou je de bootvariant van de Tesla kunnen noemen. De modellen zijn volledig ontworpen als elektrisch aangedreven schepen. Voorlopig heeft de werf uit het Friese Koudum twee boten in de vaart. De Besla 715 is een sierlijke elektrosloep, die terecht de toevoeging ‘Elegantia’ draagt. Een aluminium sloep met vloeiende zeeg en stevige rubberen stootrand. Achterop is een zonnedek, waaronder bergruimte zit. Daarvoor is de royale kuip met stuurstand en banken rondom. In het vooronder is de techniek ondergebracht. De 715 heeft een RIM-drive van Vetus als voortstuwing.
Anders dan de 715 oogt de Besla 1100 strak en recht. Het is dan ook een totaal ander type schip. Een bakdekker 2.0, een moderne steilsteven met een accommodatie voorop over vrijwel de volle breedte. Dat geeft natuurlijk een zee van ruimte binnen. De salon heeft een ruime zithoek en een keuken met panoramisch uitzicht. Een groot schuifdak vergroot het ‘buitengevoel’. In de kuip is de stuurstand en staat tevens een U-bank.
Beide modellen zijn door ontwerpbureau Vripack in Sneek ontworpen. De onderwaterschepen zijn helemaal geoptimaliseerd voor elektrische voortstuwing. De 1100 is standaard dubbelschroefs uitgevoerd en er zijn ook grotere typen van gepland, de 1300 en de 1500. www.besla.nl

Technische gegevens Besla 715 Elegantia
Lengte over alles: 7.15 m. LWL: 7.00 m. Breedte: 2.60 m. Diepgang: 0.60 m. Topsnelheid: 8-10 knopen. Motor: Vetus RIM drive, 9.5 kW/48V. Boegschroef: BowPro 90 kgf. Accu’s: 2 x Li-ion. Vaartijd: 8-10 uur.