Bestevaer 49: veel online overleg

KM Yachtbuilders in Makkum heeft een Bestevaer 49 opgeleverd en overgedragen aan Australische eigenaren. Het contact ontstond vier jaar geleden op de open dag die de werf jaarlijks organiseert. Daarna verliep het gehele verkoop- en bouwproces online, via mail en Skype.

Het echtpaar was erg duidelijk over wat ze aan boord wilden, zoals de volledig aluminium dekluiken, een extra dikke roeras en het over-gedimensioneerde anker. Bovendien moest het schip met een helmstok bestuurd kunnen worden.
De eigenaren willen onafhankelijk en zelfvoorzienend zijn, vandaar ook de grote zonnepanelen op het achterschip en voldoende water- en dieselcapaciteit. Grote stroomverbruikers, zoals een boiler, koelkast en verwarming, ontbreken. Dus hoeft de motor zelden stroom te draaien. De romp en meeste delen aan dek zijn kaal aluminium en ongeschilderd om de kans op corrosie te voorkomen en omdat het minder onderhoud vraagt.

Het interieur is een goed voorbeeld van custom jachtbouw. Het pilothouse is één meter naar voren toe verlengd om daar meer ruimte te scheppen en meer licht naar beneden door te laten. De keuken is J-vormig en ruim met RVS werkbladen. In diepe, grote lades en kasten kan veel voorraad worden opgeborgen, om lang onderweg te kunnen zijn.

Een dieselkachel zorgt voor warmte en gezelligheid in koudere gebieden. Onder het pilothouse aan stuurboord is de technische ruimte gebouwd, en aan bakboord de gastenhut. De eigenaren hebben een groot bed over de hele breedte van de voorhut. Een aparte badkamer en een toiletruimte grenzen aan de voorhut. Het hout dat gebruikt is voor de meubels en intimmering, is Bubinga.

Het ontwerp en de naval architecture is van Dykstra Naval Architects.

Specificaties Bestevaer 49ST Zenith
LOA: 14,97 m. LWL: 13,72 m. Breedte 4,40 m. Diepgang 2,10 m. Gewicht 19.000 kg. Ballast 5.900 kg. Doorvaarthoogte 22,50 m. Tuigage: aluminium mast en giek. Type: Sloep getuigd. Grootzeil: 65,5 m2. Rolgenua 110%: 49,2 m2. Romp: aluminium.

www.kmy.nl