Een beeld van de HISWA te water vorig jaar, in de Bataviahaven te Lelystad. Foto Rens Groenendijk

De komende HISWA te water, 4 t/m 8 september in de Bataviahaven te Lelystad, staat goed in belangstelling. De organisatie verwacht meer dan 300 boten, tegen 270 vorig jaar. “We laten een breed assortiment aan schepen zien en alles wat daarmee samenhangt”, stelt beursdirecteur Arjen Rahusen, “waar de bezoekers goed kunnen kijken en vergelijken. In die zin gaan we terug naar een ‘klassieke’ botenbeurs, zonder overbodige toestanden. Bij alle activiteiten stellen we de vraag wat de toegevoegde waarde is voor de beurs.”

Verbeteringen
Salesmanager Alex Hoeve vult aan: “De exposanten en de bezoekers staan centraal. We organiseren de HISWA te water niet voor onszelf.” Dat blijkt bijvoorbeeld uit de aanstelling van servicemedewerkers per segment. Zij ontzorgen op de beurs de exposant, zodat die zich kan concentreren op de beurspresentatie.
De doorstroming op de steigers wordt ook beter. Er komen paviljoens, waar bezoekers de boten beter kunnen bekijken en kunnen praten met de verkoper, terwijl de doorgaande looproute vrij blijft. Rahusen: “Het is een speerpunt om meer boten een zijaanzicht te geven; de boot verkoopt zich dan als geheel. Die ligplaatsen hebben we nu voor vijftig schepen meer kunnen creëren dan vorig jaar.”

Buitenboordmotoren
Nieuw op de komende natte HISWA zijn vier grote paviljoens waar fabrikanten van buitenboordmotoren zich presenteren. Hoeve: “Honda, Mercury (Brunswick), Suzuki en Yamaha hebben elk een eigen paviljoen, in samenwerking met hun dealers, waar configuraties worden getoond, dus motor met boot. Samen tillen ze zo hun beurspresentatie naar een hoger niveau. De keuze voor de HISWA te water past in hun verkoopproces. In het najaar kunnen configuraties worden gemaakt en samengesteld, die dan in het voorjaar worden uitgeleverd.”

Elektrisch varen
Centraal in de haven komt een ‘Boot aan Stroom’ paviljoen, waar alles op het gebied van elektrisch varen te vinden is, en bezoekers desgewenst kunnen proefvaren. Dat laatste – proefvaren – is sowieso een mogelijkheid op deze beurs.
Nieuw is ook de zogenoemde ‘Golden Boulevard’ waar boten in het topsegment – zeg vanaf 15 meter en boven de anderhalf miljoen – zijn afgemeerd. Deze presentatie onderstreept het wereldwijde begrip ‘Dutch Built’. De HISWA te water biedt de Nederlandse jachtbouw bij uitstek een moment om zich op dat punt te profileren.

Vernieuwde website
De presentatie van de standhouders gebeurt niet alleen op de beurs zelf. De vernieuwde website biedt mogelijkheden om daar de schepen uitgebreider en meer in detail te presenteren. Wat overigens de verantwoordelijkheid is van de exposant, benadrukken Rahusen en Hoeve.

Voor de bezoekers is het prettig om te weten dat de parkeergelegenheid wordt uitgebreid, in samenwerking de gemeente Lelystad en de Batavia Outlet. De bewegwijzering en de verkeersregeling wordt ook beter.

www.hiswatewater.nl