Als ervaren en bevlogen dinghyzeiler besloot Victor Vos in 2016 zelf de optimale open zeilboot te ontwikkelen, volgens de laatste productiemethode en met moderne materialen. Hij verzamelde een professioneel team om zich heen en realiseerde in drie jaar tijd de ‘Bucket’, waarvan er inmiddels vijf door Henk Tebbertman in Assen zijn gebouwd.

“De uitgangspunten voor de Bucket waren focus op ergonomie en boothandling”, aldus Vos, die zelf van kleins af aan in diverse klassen wedstrijden zeilde. “De boot moet goed varen en je moet niet in de knoop zitten met bijvoorbeeld heel lichtweer of slecht kunnen hangen met harde wind. De boot mag je fysiek uitdagen, zeilen is tenslotte een sport, maar moet zonder veel trainingsuren makkelijk te handelen zijn om hem toch goed te kunnen zeilen. Veel zeilboten zijn te zwaar, waardoor behoorlijk wat kracht op de schoot komt. Of ze zijn te plat/smal/nerveus wat het zeilen bemoeilijkt en je zit er met heel lichtweer zeer beroerd in.”

Werkende wedstrijdzeilers
Met zijn ontwerp richt Vos zich op zeilers die werken en dus weinig tijd hebben, maar wel actief willen wedstrijdzeilen. “Nadat ik de doelgroep goed voor ogen had, hebben we de Bucket met zeilers ontwikkeld. Het ontwerpteam bestaat uit Bes Yacht Design uit Haren, ikzelf als zeiler en ervaren in de jachtbouw en Henk Tebbertman die jaren geleden al Europes/Flying Juniors bouwde en gespecialiseerd is in de productie van composiet/grp producten met vacuuminjectie techniek. NEDCAM produceerde de pluggen voor de productiemallen. De pre-preg carbon geprofileerde mast en giek worden door de leverancier van de Olympische Finnjol-klasse, Carbonmasts, geleverd. Het square top grootzeil komt bij North Sails vandaan. De driehoek tussen deze zeilmaker, mastenmaker en de jachtontwerper pakte goed uit. Voor de ergonomische vormgeving keek industrieel ontwerper Malou Heerkens-Vos mee.”

“Het roer en het verstelbare zwaard worden vanuit mallen met vacuüm infusion gemaakt. De afmetingen heb ik inmiddels tweemaal aangepast. De deklayout en spiegel zijn eveneens aangepast en nu uitontwikkeld. De kuip is zelflozend en de mastvoet is verstelbaar. Dankzij het ontbreken van luchtkasten kan je tijdens een roll tack of als de boot naar loef helt je voet onder je eigen zwaartepunt plaatsen. De boot wordt met de vacuüm fusion productiemethode zo licht gebouwd als technisch mogelijk is, zonder dat deze heel kwetsbaar wordt of extreem duur.”

Er varen inmiddels vijf Buckets rond. Vos: “Corona heeft de verkoop vorig jaar wat vertraagd. Mensen moeten er nog in varen, testen. De eerste proefvaart van de Bucket op het Paterswoldsemeer deed één van de testers destijds direct besluiten om een Bucket te bestellen. Deze boot vaart nu alweer twee seizoenen op Veere en is ook meegenomen in de ontwikkeling.”

Specificaties Bucket:
Romplengte (LOA): 3,9 m., zelflozende open cockpit
Rompgewicht: 72 kg
Romplaminaat: sandwich 3D Core
Zeil: North Sails 9,8 m2 square top One Design
Mast: carbon geprofileerd met geïntegreerde zeilgroef
Giek: carbon
Fittings: Allen hardware, Harken

www.bucketsailing.com

Foto: Bucketsailing
Romp gebouwd met vacuuminjectie techniek. Foto: Bucketsailing