Carbon roeiboot voor Mark Slats

Op bijgaande intrigerende foto zien we de nieuwe roeiboot van Mark Slats. In een pril stadium, half uit de mal bij Paul Dijkstra Composites in Uitwellingerga. Met dit vaartuig wil Slats – ijs en corona dienende – meedoen aan de transatlantische roeirace van de Canarische Eilanden naar de Carieb, in december.

De boot is gebouwd van pre-peg carbon, en in één stuk gemaakt in een deelbare mal. Dat maakt de romp lichter omdat er geen overlaps of lijmnaden zijn. Het is een ontwerp (ontwerpnummer 512) van Dick Koopmans , naar voorgeschreven regels van de wedstrijd. Koopmans legt uit: “De boot heeft een ‘wavepiercing’ boeg, die door de golven snijdt. Het voorkomt geklap op golven en kan snelheid schelen. Voor en achter zijn accommodaties, waarin geslapen kan worden. Ze zijn relatief hoog en maken de boot onkenterbaar.
Windvang is op dit parcours niet ongunstig, omdat het naar verwachting een overwegend voordewindse koers is. Het middenschip, waar twee roeiposities zijn, heeft een vrijboord van circa 50 cm en dat is gekozen om goed te kunnen roeien. Hoe hoger het vrijboord, hoe groter de hoek die de riemen maken. Wel zitten de dollen op een iets uitstaande rand die als waterkering dient.” Het sturen van de boot gebeurt trouwens met een doorgestoken roer, dat gekoppeld is aan een voetenbank, maar ook aan een autopilot. De maten van ON512: 7,35 x 1,82 x 0,92 m.
Mark Slats bouwt de boot zelf af. In 2017/2018 roeide hij solo van de Canaries naar Antiqua in de recordtijd van 30 dagen. Daarna voltooide hij in 2018/2019 de solo-wereldomzeiling in de Golden Globe Race, in 214 dagen.
www.markslats.nl