De nieuwe Damarin 732 Cabin. (Foto Damarin)

De Damarin werf in Gouda levert komend weekend bouwnummer 300 op. Het is een tender, die wordt voorzien van een lage opbouw, de 732 Cabin. Werfdirecteur Ad van Dam: “We merkten een paar jaar geleden dat er vraag bij klanten ontstond naar een ander type schip dan een sloep. Ze wilden sneller, luxer en meer aanvangsstabiliteit. We zijn toen gaan tekenen in de maat rond 7.50 meter. Zo ontstond onze 732 tender; een modern model met doorgestoken roer en zwemplateau en een royale kuip.”
Bij het ontwerp werd ook rekening gehouden met de breedte van 2,50 meter. Dit met het oog op transport over de weg zonder vergunning. Het is tevens een handige boxmaat. Voor de naval architecture van het tenderontwerp werd Studio Delta van Menno van Dijk in de arm genomen. Die heeft het onderwaterschip geoptimaliseerd en voorzien van een concaaf gedeelte in het achterschip, voor een betere aanstroming van de schroef.
De 732 Zilvermeeuw is voorzien van een kajuit, die mooi laag is gehouden. Het schip is besteld door een bestaande klant die een Damarin 640 sloep voer en een ander schip wilde. Niet eens veel groter maar wel veel luxer, én met kajuit. Door de stuurstand op de motorkist te plaatsen, kan de stuurman over de opbouw heen kijken. Bovendien ontstaat er door die opstelling loopruimte rondom, terwijl er achterin meer zitruimte is.
De vloer in de kajuit is verlaagd; een bouwwijze die Damarin al in 2001 toepaste in de Damarin 640. Het zorgt voor een betere zitpositie. De nieuwe 732 heeft een keukenblokje met kookplaat en wasbak, terwijl in de voorpiek een afsluitbaar toilet plus vuilwatertank wordt ingebouwd. Voor de voorstuwing wordt een Yanmar diesel van 80 pk geïnstalleerd; in combinatie met een vierbladsschroef loopt de boot daarmee voluit 32 km/uur. Een frame van schotten en stringers zorgt voor voldoende sterkte van de romp.
Damarin toont de nieuwe 732 Cabin op de komende HISWA te water, van 4 t/m 8 september in Lelystad.
www.damarin.nl