De dikke orderportefeuille van Heesen Yachts

Heesen Yachts uit Oss heeft een voorspoedig jaar achter de rug, waarin vijf jachten werden verkocht. Dit jaar zullen zes jachten worden opgeleverd. De orderportefeuille is dik: er zijn veertien jachten in aanbouw, met leveringen die tot in 2024 lopen. Het gaat om semi-custom en full custom jachten van met een lengte van 50 tot 80 meter.

Door een deel van de schepen op speculatie te bouwen, kunnen kopers zeer snel gaan varen: voor mensen die veel geld hebben en te weinig tijd, is de redenatie van de werf. Het blijkt een succesformule. Een paar highlights.

De eerste mijlpaal dit jaar wordt de tewaterlating van YN 18950 Project Aquamarine, het eerste jacht van de nieuwe 5000 Aluminium serie. Het komt deze maand gereed, maar een koper is nog niet gemeld. Voor Project Aura, een waterverplaatser met stalen romp van 50 meter, moet ook nog een koper worden gevonden. In oktober dit jaar is het klaar om uit te varen.

 

Project Skyfall: 60 meter aluminium full custom, dat een snelheid van maar liefst 37 knopen kan halen.

Project Skyfall
Met de bouw van Project SkyFall, een volledig aluminium full custom 60 meter jacht van bijna 900 GT, is in oktober een begin gemaakt. Het wordt het krachtigste jacht (22.000 pk) dat Heesen ooit heeft gebouwd, met een indrukwekkende topsnelheid van 37 knopen. Het jacht is getekend door Frank Laupman van Omega Architects. Het schip heeft een Fast Displacement Hull Form en wordt aangedreven door vier MTU 20V 4000 motoren die vier Kongsberg S90 waterjets aandrijven. De opdrachtgever, een ervaren jachteigenaar, krijgt zijn schip in 2023 geleverd. In augustus wordt de opbouw op de romp geplaatst.

Project Sparta, het grootste jacht (67 meter) met een stalen displacement romp dat Heesen ooit bouwde

Project Sparta
Project Sparta, waarvan de bouw in oktober begon, nadat de order in 2019 was geplaatst, is met een lengte van 67 meter en een interieurvolume van circa 1.200 GT het grootste jacht met een stalen displacement romp dat Heesen ooit bouwde. De Fast Displacement Hull Form is een doorontwikkeling van het gepatenteerde rompontwerp van Van Oossanen. Het exterieur is een ontwerp van Winch Design. Dankzij twee MTU 12V4000 M65R dieselmotoren bedraagt de topsnelheid 16 knopen. Oplevering in 2023. In oktober wordt de opbouw op de romp geplaatst.

Project Triton het tweede jacht uit de 50 Staal-serie werd vorig jaar verkocht.

Project Triton
Project Triton is het tweede jacht in de 50 m Staal-serie. De stalen displacement romp is ontworpen door de eigen naval architects en engineers van Heesen. Met twee MTU 8V4000 M63 dieselmotoren haalt Triton een topsnelheid van 15 knopen. Het exterieur werd ontworpen door de Britse designer Clifford Denn. De eveneens Britse ontwerpstudio Reymond Langton is verantwoordelijk voor het interieur. Het schip is vorig jaar verkocht; de levering staat gepland voor maart dit jaar.

Project Cosmos is met 80 meter het grootste jacht dat Heesen ooit heeft gebouwd. Het is geheel van aluminium.

Project Cosmos
In november wordt het aluminium 80 meter jacht Project Cosmos te water gelaten, met een exterieur van Winch Design en een interieurontwerp van Sinot Yacht Architecture and Design. De order werd in maart 2018 binnengehaald. In juli werden opbouw en romp samengevoegd van de Cosmos, het grootste jacht dat Heesen ooit heeft gebouwd. De Fast Displacement Hull Form werd voor extra stijfheid versterkt met de door Heesen gepatenteerde ‘backbone’ constructie. Met vier MTU 4000 M73 motoren, samen goed voor meer dan 19.000 pk zal de Cosmos een topsnelheid van bijna 30 knopen behalen.

In december werd Project Oslo verkocht, het vijfde jacht in 2020.

Project Oslo
Heesen kondigde in december de verkoop aan van een jacht met veel custom details, gebaseerd op het beproefde platform van de 50 m Staal serie. YN 20150, met de codenaam Project Oslo24, was het vijfde jacht dat Heesen in 2020 verkocht. Het zal in maart 2024 worden opgeleverd.
De klant is een ervaren jachteigenaar, die zelf ook als kapitein op het jacht zal varen. Door zijn ruime ervaring op zee, heeft hij diverse praktische en technische ideeën doorgevoerd in het ontwerp van van Clifford Denn. Zo koos hij voor een hybride aandrijving, bestaande uit twee MTU 8V4000 M63 (IMO Tier III) motoren, die op dezelfde schroefas zijn gekoppeld aan een watergekoelde 135 kW Danfoss elektromotor.
Achter op het hoofddek bevindt zich een zwembad met waterjets en een glazen bodem, recht boven de beachclub, die voorzien is van een uitgebreide wellnessruimte. Het  zitgedeelte op het voordek, wordt voorzien van een buitenhaard.

www.heesenyachts.com