Digitale kiellegging reddingboot KNRM

Bij Jachtbouw Folmer in het Friese Reis is formeel de kiel gelegd van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Deze ‘Riet en Jan van Wijk’ van 11 meter lengte is de eerste van een serie in de nieuwe Van Wijk-klasse. Het bouw van het schip markeert tevens de start van een vlootvernieuwingsplan, die de KNRM tot 2035 uitvoert.

Door de coronamaatregelen kon er geen traditionele, ceremoniële kiellegging plaatsvinden. De KNRM vond een digitale oplossing. Het muntje op de kiel werd gelegd door scheepsbouwer Jacco Dam en werfeigenaar Andries Folmer. Met deze traditie wordt de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toegewenst. Via een livestream konden genodigden en 1.400 KNRM vrijwilligers meekijken met deze gebeurtenis.

Bij Jachtbouw Folmer in Rijs wordt het casco gebouwd van de reddingboot, die vervolgens bij Dok- en Scheepsbouw Woudsend wordt afgebouwd. Ook Habbeke in Hoorn zal Van Wijk boten gaan bouwen. Aan deze kiellegging zijn jaren van voorbereiding voorafgegaan. Niet alleen voor het ontwerpen van deze reddingboot. Vooral het grote vlootvernieuwingsplan, waar deze boot deel van uitmaakt, heeft jaren van overleg en onderzoek gekost en gaat met deze kiellegging symbolisch van start. Na deze reddingboot volgen nog 74 andere reddingboten van verschillende klassen in de komende 15 jaar.

De reddingboot kan gebouwd worden dankzij een legaat uit 2009 aan de KNRM door het echtpaar Van Wijk. Jan van Wijk was cargadoor in Rotterdam en had bij testament dit legaat vastgelegd, met de verplichting daarvan een reddingboot te laten bouwen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd betrokken bij de bouw van het schip. In dit geval was één van de toekomstige naamgevers van een nieuwe reddingboot uitgenodigd voor de kiellegging, maar ook zij volgde de ceremonie via het beeldscherm.
www.knrm.nl