Droge HISWA trekt meer bezoekers

De HISWA 2018 trok meer bezoekers.

De HISWA Amsterdam Boat Show heeft 7% meer bezoekers getrokken dan de vorige editie, zo meldt de organisatie. De beurs trok 37.461 bezoekers. Ook heerste er een positief beurssentiment. Uit een eerste peiling onder exposanten blijkt dat er goed is verkocht.
Deze 63e editie was anders dan voorgaande jaren. Zo was de entree verplaatst naar de achterkant, bij Strandzuid en de Haven. Hal 2 en 3 boden plaats aan onderdelen en accessoires en de zeilwereld. In Hal 7 stonden de sloepen, rubber- en speedboten. Hal 1 en 5 waren geheel gereserveerd voor de funsporten. Er waren zelfs een beachvolleybalterrein en een tokkelbaan.
In de doorgang tussen Hal 6 en 7 was de Mainstage met presentaties en het Innovatieplein.
“Ons doel was de traditionele bezoeker naast honderden boten vooral ook inspiratie te bieden. Daarnaast wilden we nieuwe bezoekers enthousiasmeren voor de watersport. Als ik af ga op de eerste resultaten en de reacties die we tot nu toe gekregen hebben, zijn we daarin goed geslaagd”, aldus beursmanager Gertjan Roos in het persbericht.
Niet overal was de beursvloer gevuld. De kop van de Hal 1 was afgeschermd en ook in Hal 7 was lege ruimte. De vier jaar geleden binnengehaalde Klassieke wereld ontbrak met een aparte presentatie wegens gebrek aan belangstelling.
Bij de opening van de beurs werden de winnaars bekend gemaakt van de Product van het Jaar 2018 en het Hebbeding 2018. Een onafhankelijke jury, onder voorzitterschap van Guido Beekmann, koos Finsulate tot Product van het Jaar 2018. Finsulate is een zelfklevend folie dat als een ‘wrap’ om de romp van het schip wordt aangebracht als milieuvriendelijk alternatief voor antifouling. De jury roemde de inventiviteit en milieubewuste insteek van het product. Ook genomineerd was de Simarine Pico smart battery monitor, een moderne, betaalbare accu- en tankmonitor. De derde genomineerde was de Bow Pro van Vetus.
Tevens werd voor het eerst de HISWA Hebbeding Award 2018 uitgereikt. Een nieuwe prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan het bedrijf met de leukste ‘musthave’ voor op het water. Volgens de vakjury, maar ook volgens de consument. De vakjury, bestaande uit journalisten/redacteuren van watersportmedia, kozen uit de zeven genomineerde producten de Skywatch tot winnaar. De Skywatch is een slimme windmeter, waarmee je eenvoudig windsnelheid, temperatuur, luchtvochtigheid en meer meet. Consumenten konden via de HISWA website en Facebookpagina stemmen en kozen de Stoov One; een oplaadbaar warmtekussen dat zorgt voor energiezuinig infrarood warmtecomfort.
De volgende droge HISWA is van van woensdag 6 t/m zondag 10 maart in RAI Amsterdam. De HISWA te water is dit jaar van 5-9 september in Lelystad. Deze beurs wordt georganiseerd door HMM Exhibitions. De Boot van het Jaar Awards worden voortaan uitgereikt tijdens de natte HISWA.

www.hiswarai.nl