ECAT 1200

Scheepsbouwkundig ingenieur Arie-jan Kooij vroeg zich af wat voor boot hij wilde gaan varen, als hij zou stoppen met zeilen. Hij wilde in elk geval een elektrische voortstuwing, want dat is schoon en stil. En als je efficiënt met stroom wilt varen, moet je een schip hebben met weinig weerstand. Zo kwam hij uit op een motorcatamaran met elektrische voortstuwing en ontwierp hij de ECAT 1200. Kooij heeft ervaring met dit scheepstype. Eerder werkte hij bij scheepswerf Damen, waar catamarans werden ontwikkeld als werkschepen voor de offshore.

De ECAT 1200 heeft een lengte over alles van 12,50 meter en een romplengte van 11,50. De breedte is op 4,98 meter gehouden, wat een bruikbare maat is voor bruggen en sluizen op binnenwater. De geringe diepgang van 0,55 meter maakt varen in ondiep water en ook droogvallen mogelijk.
Kooij: “Voor de voortstuwing heb ik gekozen voor Torqeedo Cruise 10R buitenboordmotoren, omdat die opgetrokken kunnen worden en bovendien in de winterperiode droog gestald kunnen worden. Een voordeel boven vaste pods of saildrives. De motoren hebben bovendien een groot koppel en je kunt er goed mee manoeuvreren. Daarom zijn boegschroeven niet nodig.”
Met twee 10 kW motoren haalt het ontwerp een maximum snelheid van circa 8 knopen op vlak water. Met twee keer 4 kW motoren is dat 6 knopen. Per dag kan er ongeveer 6 uur gevaren worden, waarvan 1 uur op topsnelheid. De lithium-ion accu’s worden gevoed door zonnecellen op het dak, of via een lader met walstroom. Ook maakt een dieselgenerator het mogelijk om langer door te varen.
De rompen worden gebouwd van polyester, deels herbruikbaar, terwijl het deel tussen de rompen en het dekhuis van aluminium worden gemaakt. De ECAT 1200 biedt slaapplaatsen voor zes opvarenden.

De ECAT 1200 is weliswaar nog niet gebouwd, maar het ontwerp verkeert wel in een uitgewerkt stadium. De berekeningen zijn gedaan en de constructietekeningen zijn klaar. Ook zijn er plannen voor versies van 10 en 13 meter lengte. Het wachten is nu op een werf of andere gegadigde die dit concept wil gaan bouwen.

Technische gegevens
Lengte over alles: 12,50 m. Lengte romp: 11,50 m. Breedte: 4,98 m. Diepgang: 0,55 m
Kruiphoogte: 3,00 m. Motorisering: 2 x Torqueedo Cruise 10R 10 kW buitenboordmotor.
Bouwmateriaal rompen: polyester. Bouwmateriaal brugdek/opbouw: aluminium. CE- categorie C.
www.kooyacht.nl