Op Maritime Industry, 7 t/m 9 mei in Evenementenhal Gorinchem introduceert Exalto Hollex Electric Propulsion, de oplossing voor elektrisch varen.

Technische groothandel Exalto heeft in eigen huis een elektrisch voorstuwingsysteem ontwikkeld onder de naam Hollex Electric Propulsion. De in Nederland geproduceerde Hollex EP-motoren van 4,0 kW, 7,5 kW en 10,0 kW drijven de schroefas direct aan.

Henk-Jan Tolsma is bij Exalto de productspecialist op dit terrein.
“We mikken hiermee op de vervangingsmarkt, maar het systeem is ook voor nieuwbouw zeer geschikt. Losse componenten van elektrische voortstuwingssystemen verkopen wij al jaren. De kennis en ervaring die we in huis hebben, maken het mogelijk een complete elektrische aandrijflijn aan ons leveringsprogramma toe te voegen.”

“Een belangrijk verkoopargument is dat we de installatie geheel op de wensen van de klant af kunnen stemmen. Het advies over de keuze van de juiste componenten wordt nogal eens onderschat. Wil de klant heel de dag gaan toeren, of maakt hij of zij alleen korte tripjes, wordt er gevaren op groot open water? Op basis van het gebruik kan je dan het juiste type accu adviseren. We kijken ook naar de beschikbare ruimte voor de accu’s en de gewichtsverdeling.”

In de vervangingsmarkt worden diesels regelmatig vervangen door elektromotoren. “Wij kunnen op basis van het gewicht van het schip, de lengte van de waterlijn en het toerental berekenen of de schroef bij het systeem past, of dat de spoed iets verzet moet worden”, aldus Tolsma. Vooralsnog zijn de motoren gericht op het voortstuwen van sloepjes, kajuitbootjes en kleine zeilboten. “Er staat ook een 20 kW op ons programma, maar de ontwikkeling daarvan duurt nog even.”

En de naam Hollex, waar komt die vandaan? Tolsma: “We voeren een hele reeks eigen producten onder die naam, het is simpelweg de samentrekking van Holland en Exalto.”

www.exalto.nl