De elektrisch voortgestuwde Steeler 61S.

In de week voor kerst ging een bijzonder Steeler-jacht te water. Het gaat om een ruim 18 meter lang, zeegaand, stalen trawlerjacht dat volledig elektrisch wordt voortgestuwd. Het schip kwam tot stand door een nauwe samenwerking met de werf, de klant, ontwerpbureau Vripack en toeleveranciers. De opdrachtgever, reeds klant bij de Steeler, is een Noor die graag voorop loopt in ontwikkelingen, en hij wilde dan ook een zo ‘groen’ mogelijk schip.
Het elektrische systeem is ontworpen door Hydrosta uit Zwartsluis. De voortstuwing wordt geleverd door een watergekoelde elektromotor met permanente magneet van 184 kW, gevoed door lithium-ion-accu’s. Een pm-elektromotor heeft een hoog rendement van ruim 90 procent, een hoog koppel – zelfs bij een laag toerental – en is compact van afmeting door het ontbreken van tandwielenkasten en frequentieregelaars. Een 75 kW generator met variabele snelheid springt bij als lange afstanden worden gevaren. Volgens de werf is de efficiency van het voortstuwingssysteem superieur vergeleken met een dieselmotor als hoofdaandrijving, ook als de generator loopt.
Ook bijzonder: het jacht heeft drie dekken. Het hoofd- en bovendek zijn geheel gelijkvloers.

www.steeleryachts.com