Europese prijzen voor Contest en Saffier

Contest en Saffier hebben beide in hun categorie de prestigieuze European Yacht of the Year 2021 award gewonnen, de ‘Oscars’ van de Europese watersportindustrie.

Contest 55CS.

De 17 meter lange Contest 55CS won in de categorie ‘Luxury Cruiser’. “Ze is meer dan alleen een boot – ze is een echt jacht”, aldus een jurylid. “Allesomvattende, compromisloze luxe”, is hoe een andere zeilexpert het kort en bondig verwoordde. De jury sprak voorts van een jacht van formaat met een zeer minimalistisch styling en een echt ‘wow-effect’ als uitstraling. Het ontwerp van Judel/Vrolijk werd in december ook al uitgeroepen tot Bluewater Cruiser of the Year bij de 2020 British Yachting Awards.

Saffier Se 27 Leisure.

Saffier: ‘geen zwakke punten’
De daysailer Saffier Se 27 Leisure, winnaar in de categorie Special Yacht, is volgens de jury het bewijs dat mooie boten ook goed varen. “Getest in winderig herfstweer voor de Atlantische kust, liet de SE 27 geen zien zwakke punten zien. Daarnaast doet deze prijswinnaar het ook goed bij weinig wind. Bij een LOA van 8,10 meter en een breedte van 2,55 meter biedt ze zeilers met uiteenlopende eisen een hoge amusementswaarde.”
Voor Saffier is het de derde keer in de geschiedenis dat de werf een European Yacht of the Year Award wint. CEO Dennis Hennevanger zegt in een reactie ‘zeer vereerd’ te zijn. “De juryleden, die uit heel Europa komen, hebben in hun leven honderden jachten getest en gevaren. Te worden geselecteerd door al die juryleden, nu voor de  derde keer, is gewoon ongelooflijk en plaatst Saffier Yachts in een zeer selecte groep.”

Praktijktests gingen door
Jaarlijks wordt in Europa een groot aantal nieuwe zeiljachten gelanceerd. Voor slechts vijf jachtbouwers is de titel ‘European Yacht of the Year’ weggelegd. Door de coronapandemie bemoeilijkten reisbeperkingen en quarantainevoorschriften het in de praktijk beoordelen van elk van de 19 kandidaten, maar de jury was niet bereid om deze vereiste te laten vallen. Drie testfasen op drie locaties (Kiel, Cannes en La Rochelle aan de Atlantische kust) stonden daarom in 2020 op de agenda voor de juryleden van zeilbladen uit Noorwegen (Seilmagasinet), Zweden (Båtägande), Groot-Brittannië (Yachting World), Nederland, (Zeilen), Zwitserland (Marina.ch), Frankrijk (Voiles et Voiliers), Spanje (Nautica y Yates), Denemarken (Bådmagasinet), Oostenrijk (Yachtrevue), Italië (Vela e Motore), Finland (Vene) en Duitsland (YACHT).
Alle beslissingen werden genomen door een meerderheid van de jury; een nationaliteitsclausule zorgt ervoor dat juryleden geen voorkeur kunnen geven aan kandidaten uit hun eigen land.

De andere Yacht of the Year awards gingen naar de Bavaria C42 in de categorie Family Cruiser, Dragonfly 40 (Performance Cruiser category) en de Boréal 47.2 (Bluewater Cruiser).

Powerboat of the Year
Bij de Powerboat of the Year waren geen Nederlandse winnaars. In de Displacement Hull Class ging de award naar de Turbocraft Silverfin. Er waren twee Nederlandse genomineerden: de Linssen 35 SL AC en Boarncruiser Traveller 46.
In de categorie tot 20 meter waren de Bestevaer 53 en Steeler Bronson 50 genomineerd, maar de Absolute Navetta 64 ging er met de prijs vandoor.

De awards worden doorgaans uitgereikt aan het begin van Boot Düsseldorf, georganiseerd door uitgeverij Delius Klasing en de beursorganisatie. Dat evenement kon geen doorgang vinden vanwege corona. Daarom was de prijsuitreiking zonder publiek in het scheepvaartmuseum in Hamburg.

Een verslag met de jurybeoordelingen en alle winnaars is via deze link te lezen.