Gezinnen zijn ‘welkom op het water’

Afgelopen maandag werd de landelijke campagne ‘Welkom op het water’ gestart. Dat gebeurde op een botter van De Kaag Watersport Academy op de Kagerplassen. De actie wil vooral gezinnen de kans geven kennis te maken met de watersport. Initiatiefnemer en brancheorganisatie HISWA Vereniging wil de komende maanden gezinnen en watersportorganisaties uit alle twaalf provincies met elkaar in contact brengen.

Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging, trakteerde het eerste gezin op een dag op het water. De familie De Mooij uit de provincie Zuid-Holland mocht onder andere meevaren op een botter en een speedboot én kreeg zeilles.

Dijks: “Welkom op het water heeft als doel zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor de watersport en meer uren op het water te laten doorbrengen. Uit onderzoek is gebleken dat er meer Nederlanders zijn die willen watersporten, dan dat er watersporters zijn. De campagne laat zien hoeveel mogelijkheden er zijn, hoe toegankelijk watersport en -recreatie eigenlijk zijn én zet de watersport in volle breedte op de kaart. Wij bieden jonge gezinnen de mogelijkheid om zelf te ervaren hoe leuk het is op én rond het water.”

Hennie de Mooij, moeder van Matthijs (15) en Emma (14): “Wij zijn als gezin nooit samen het water opgegaan. We zijn verrast dat er zoveel mogelijk is op het gebied van watersport en dat je bijvoorbeeld helemaal geen vaarbewijs nodig hebt om met een motorboot te varen. We hebben genoten vandaag. We gaan het water zeker vaker opzoeken.”

Gezinnen die graag een gratis dag op het water willen ervaren en de mogelijkheden van watersport en -recreatie willen ontdekken, kunnen zich aanmelden via www.welkomophetwater.nl.