Het casco van de eerste Globemaster 50.

Globemaster 50 heet het nieuwe ontwerp van Willem Nieland, waarvan er reeds drie zijn verkocht. De Globemaster 50 is een motorjacht met een semi-rondspant onderwaterschip, voorzien van een kleine kim. Het heeft een relatief geringe diepgang en een totaalgewicht van circa 19 ton. Het is een dubbelschroever met twee Volvo D4 diesels van 300 pk, maar bouwnummer 2 en 3 krijgen een enkele D4 of D6 in V-drive opstelling.
De GM 50 heeft een rechte boeg met ingebouwde trap. De sprayrails zorgen voor iets meer ruimte binnen in de voorpiek, houden het dek droog en maken het schip constructief stijf. Ze hebben tevens een esthetische functie: de romp lijkt iets minder hoog. Als het schip voor anker ligt, veroorzaken ze geen klotsgeluiden, daarvoor zitten ze hoog genoeg boven de waterlijn. De verschansing voorop zorgt geeft beschutting aan een kleine boegkuip. De kloeke stuurhut voorop heeft licht negatieve ramen.
De opbouw biedt een split level indeling, voor maximale benutting van volume eronder. Direct achter het stuurhutdeel is een lounge, met aansluitend een grote kombuis en eethoek. De kuip is ruim met een verschansing tot scheepvaartinspectiehoogte. Onderdeks zijn slaaphutten.

De eerste GM 50 is in aluminium gebouwd voor een Nederlandse klant; de tweede voor een Zweed, die tevens dealer aldaar wordt. Bouwnummer drie wordt een SRV, een small research vessel, ofwel peilboot in goed Nederlands. Dit schip krijgt een open spiegel en een beting in de kuip.

Frisian Shipbuilders in Lemmer bouwt de aluminium casco’s; Matez in Sneek neemt stalen versies voor zijn rekening. Het installatiewerk wordt verzorgd door Friesland Mariteam en het eventuele schilderwerk door Gebroeders Zevenhuizen. Als een schip technisch vaarklaar is, gaat het naar Hardinxveld voor de betimmering, dat wordt gedaan door een combinatie van DKS, Boelen – en Brown Marine.
In het net verschenen nummer 2 van Jachtbouw Nederland meer aandacht voor de jongste ontwerpen van Willem Nieland.

www.willemnieland.nl