Habbeké Shipyard ontwerpt nieuwe reddingboot FRC 1405

Habbeké Shipyard in Hoorn heeft het ontwerp gepresenteerd van de Fast Rescue Craft (FRC) 1405. Een moderne reddingboot voor alle weersomstandigheden; zelf-oprichtend en met uitstekende prestaties.
Het ontwerp is in eigen huis gemaakt door Pieter Meuzelaar van Habbeké Shipyard, naar wensen van de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR). Het werkgebied van de VBZR strekt zich uit van de Nederlandse kust bij Cadzand tot aan de Belgische stad Oostende. Ook reddingsoperaties buiten de 5-mijlszone vallen onder de reikwijdte van de VBZR. De belangrijkste eisen voor hun nieuwe ontwerp waren het verminderen van verticale acceleratie, geluid, brandstofverbruik en emissies, en het verbeteren van het trekvermogen. Plus meer comfort en veiligheid voor de opvarenden.
De romplijnen van de Fast Rescue Craft (FRC) 1405 zijn gebaseerd op het kleinere zusterschip, de FRC 903 SD, met een diepe V-vorm voor een goede zeewaardigheid en prestaties. De lengte van de voorvoet is uitgebalanceerd, om het risico van snijden in golven te verminderen, terwijl er wel voldoende reservedrijfvermogen is om het duiken van de boeg tegen te gaan.
Het volledig gesloten stuurhuis biedt maximaal comfort aan de bemanning en maakt het mogelijk om een gewonde op een brancard te vervoeren. Maar wanneer de grote pantograafdeur open is, biedt dit de voordelen van een open reddingsboot. Vanaf de stuurstand heb je rondom vrij uitzicht.
De boot is uitgerust met waterjets; essentieel voor de wendbaarheid, acties in ondiep water en voor het veilig bergen van personen op het achterschip. Op de FRC 1405 worden beide Kamewa FF375S waterjets aangedreven door een MAN i6 hoofdmotor, goed voor 850 pk per stuk. Met in totaal 1700 pk aan vermogen loopt de boot maximaal 40 knopen! De machinekamer en jetkamer zijn gescheiden door een waterdicht schot. Elke hoofdmotor heeft een volledig individuele brandstoftoevoer; maar in geval van nood kunnen beide brandstoftanks worden aangesloten.
Habbeké Shipyard begint in het laatste kwartaal van 2021 met de bouw van de eerste FRC 1405. De werf in Hoorn heeft ruime ervaring met de bouw van reddingboten en heeft tevens een order van de KNRM voor vier schepen van de nieuwe Van Wijk-klasse.
www.habbeke.nl

Technische gegevens FRC 1405
Lengte over alles: 13,85 m. Breedte: 4,55 m. Diepgang: 0,80 m. Bedrijfsgewicht: 12,80 ton. Vermogen (totaal): 1700 pk @ 2300 tpm. Motoren: MAN i6 diesels. Waterjets: Kamewa FF375S. Topsnelheid: 40 knopen. Bemanningsleden: 6. Capaciteit geredden: 50.