Heesen begint aan Project Altea

Artist’s impression van de Altea, die dankzij een FDHF-romp een topsnelheid van 19,5 knopen kan halen.

Heesen Yachts in Oss is begonnen aan de bouw van Project Altea, een 50 meter lang aluminium jacht met een Fast Displacement Hull Form (FDHF). Het schip blijft net binnen de 500 GT-grens en is het tweede dat wordt gebouwd op het ontwerp- en engineeringplatform Nova Plus.
Dankzij de FDHF-romp van Van Oossanen heeft het schip een diepgang van slechts 2,15 meter. Het ontwerp is van Frank Laupman van Omega Architects, met als karakteristieken een lange waterlijn, dekhoge ramen en een licht terughellende bijlboeg met sprayrails. Met twee MTU 12V 2000 M72 hoofdmotoren van elk 1.080 kW kan een topsnelheid van 19,5 knopen worden bereikt. Bij een snelheid van 12 knopen is de actieradius 3.750 mijl.

Project Castor, gefotografeerd vlak het moment dat het bouwdok vol met water liep en het jacht naar buiten werd gevaren. Foto Gianluca Santoni

Tewaterlating Castor
Heesen Yachts vierde 14 mei in Oss de tewaterlating van Project Castor, een stalen 55 meter jacht. Hiermee loopt de productie van dit schip op schema voor de oplevering aan de kopers in augustus.
Met een volume van 760 GT is Project Castor volgens Heesen het ruimste 55 meter jacht dat op dit moment door een Noord-Europese jachtbouwer wordt aangeboden. Het schip wordt aangedreven door twee MTU 8V 4000 M63 dieselmotoren, goed voor een topsnelheid van 15,5 knopen, een actieradius van 4.500 zeemijlen en een kruissnelheid van 13 knopen. Ook dit jacht heeft een FDHF onderwaterschip, ontwikkeld door Van Oossanen.

www.heesenyachts.com