Kenmerkend is de licht negatieve bijlboeg van de Electra. Foto Dick Holthuis

Bij Heesen Yachts in Oss is het een drukte van belang. Project Electra, een hybride aluminium superjacht van 50 meter, heeft alvast kennis gemaakt met het water doordat de werf het dok in de bouwhal liet vollopen (bekijk de video). Project Triton, een 50 meter superjacht met stalen romp en aluminium opbouw, wordt momenteel gereed gemaakt voor proefvaarten.

‘Stille’ hybride Electra
De geheel van aluminium gebouwde Electra is het tweede schip in de 50 meter 5000 klasse, met een Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een hybride, dieselelektrische voortstuwing. Het volume van het schip blijft net onder 500 GT.
In de hybride modus tot 9 knopen is het geluidsniveau 46dB, vergelijkbaar met het geluid van zachte regen. Twee watergekoelde DC-asmotoren van elk 127 kW drijven het jacht aan. Bij een snelheid van 9-12 knopen gaan de hoofdmotoren aan en de generatoren af. Bij 12 knopen is het brandstofverbruik 98 liter per uur. In de cruising mode (12-15 knopen) drijven de hoofdmotoren de schroeven aan en zorgen de generatoren voor de elektriciteit aan boord. In de boost-modus, een snelheid van ruim 16,3 knopen, gaan de elektrische asmotoren ook meedoen in de aandrijving.
Frank Laupman van Omega Architects ontwierp een stoer exterieur, waar esthetiek en functionaliteit elkaar ontmoeten. Voor twaalf gasten zijn benedendeks zes hutten; de master stateroom bevindt zich voor op het hoofddek, over de volledige breedte. Het interieur is van de hand van Cristiano Gatto, die organische vormen in zijn ontwerp integreerde. Door lage meubelen kunnen de gasten volop genieten van het panoramische uitzicht door de hoge ramen, van vloer tot plafond. De Electra gaat na de inbedrijfstelling van alle systemen aan boord proefvaarten maken op de Noordzee en wordt in april opgeleverd.

De Triton, klaar voor de proefvaart. Foto Dick Holthuis

Triton klaar voor proefvaart
Het tweede superjacht de nieuwe 50 meter Steel Class van Heesen, project Triton, wordt gereed gemaakt voor proefvaarten. Met de twee MTU 8V4000 M63 diesel hoofdmotoren van elk 1.000 kW (1.340 pk) haalt het schip een topsnelheid van zeker 15 knopen.
Bij een kruissnelheid van 12 knopen heeft het schip, dat voorzien is van een stalen Fast Displacement Hull en een aluminium opbouw, een actieradius van 3.800 mijl. De rondspant romp en bulbsteven dragen volgens de werf bij aan een uitzonderlijk goed vaargedrag, met optimaal comfort voor de gasten.
Het exterieur is ontworpen door Clifford Denn, die zich onder meer liet inspireren door de lijnen van klassieke auto’s. Het interieur is van de hand van de Britse design studio Reymond Langton, met accommodatie voor tien gasten in vijf hutten. De eigenaarshut bevindt zich voorop op het hoofddek; de vier gastenhutten zijn gesitueerd op het lower deck. Het interieur is ontworpen door Reymond Langton
De oplevering van project Triton is eind februari voorzien. Het zusterschip Omaha is in 2018 opgeleverd.

www.heesenyachts.com