Heesen verkoopt 50 meter superjacht Electra

De Electra vaart proef op de Noordzee. Foto Jeff Brown

Heesen Yachts in Oss heeft Project Electra verkocht. Het hybride aluminium superjacht van 50 meter, dat op speculatie is gebouwd, werd in februari te water gelaten en zal eind april na intensieve proefvaarten op de Noordzee reeds worden opgeleverd.

De kopers hebben designstudio Sabrina Monte-Carlo uit Monaco ingeschakeld voor de finishing touch van het door Cristiano Gatto ontworpen interieur. Gatto integreerde organische vormen in zijn ontwerp. Door lage meubelen kunnen de gasten volop genieten van het panoramische uitzicht door de hoge ramen, van vloer tot plafond.
De geheel van aluminium gebouwde Electra is het tweede schip in de 50 meter 5000 klasse, met een Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een hybride, dieselelektrische voortstuwing. Frank Laupman van Omega Architects ontwierp een stoer exterieur, waar esthetiek en functionaliteit elkaar ontmoeten. Voor twaalf gasten zijn benedendeks zes hutten; de master stateroom bevindt zich voorop het hoofddek, over de volledige breedte.

Hybride voortstuwing
In de hybride modus tot 9 knopen is het geluidsniveau 46dB, vergelijkbaar met het geluid van zachte regen. Twee watergekoelde DC-asmotoren van elk 127 kW drijven het jacht aan. Bij een snelheid van 9-12 knopen gaan de hoofdmotoren aan en de generatoren af. Bij 12 knopen is het brandstofverbruik 98 liter per uur. In de cruising mode (12-15 knopen) drijven de hoofdmotoren de schroeven aan en zorgen de generatoren voor de elektriciteit aan boord. In de boost-modus, een snelheid van ruim 16,3 knopen, gaan de elektrische asmotoren ook meedoen in de aandrijving. Het volume van het schip blijft net onder 500 GT.
www.heesenyachts.com