Veel beursbezoekers hadden aankoopplannen. Foto Hiswa/Floris Heuer

De afgelopen HISWA Amsterdam Boat Show is succes, zo meldt de organisatie. Een bezoekersaantal wordt niet genoemd; het persbericht spreekt van ‘tienduizenden bezoekers’.
Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat meer dan de helft van de bezoekers aanschafplannen heeft voor de op de HISWA tentoongestelde producten. Exposanten hebben goed verkocht. Ook de HISWA Sport Xperience was een succes voor de jongste bezoekers. Volgend jaar is de HISWA van woensdag 11 t/m zondag 15 maart 2020.

De watersportmarkt trekt volgens de organisatie weer aan. Uit een nog te publiceren onderzoek van HISWA Vereniging blijkt dat de omzet in de sector in 2018 groeide met 4,8%. Jachtbouwers en importeurs geven daarbij aan dat de verkoop aantrekt en dat er veel wordt geïnnoveerd. Ook de eerste onderzoeksresultaten onder bezoekers wijzen hierop. Beursmanager Gertjan Roos: “De aankoopbereidheid onder de bezoekers is hoog. Meer dan de helft van de bezoekers geeft aan concrete aanschafplannen te hebben voor het komende jaar. Bij circa 2 op de 10 bezoekers met aanschafplannen of aankopen gaat het om een bedrag van meer dan € 10.000,-. De exposanten hebben een goede beurs gedraaid en we horen veel positieve reacties.”

Zo’n 250 bedrijven hebben deelgenomen aan de HISWA Amsterdam Boat Show.
Vincent Stoop van Enkhuizensloep: “We hebben heel veel leuke afspraken gehad, veel serieuze bootjesmensen gesproken, boten verkocht en nog veel in de pijplijn.
Dennis Hennevanger van Saffier Yachts nam voor de 21e keer deel. “De beurs is fantastisch gegaan, ver boven mijn verwachting, we hebben zes schepen verkocht. Ik hoop dat dit een stimulans is voor andere botenbouwers en -importeurs.” Rolf Wimmers van Tiger Marine: “Dit jaar was beter dan vorig jaar; het was lekker druk, we hebben veel offertes geschreven, nieuwe contacten opgedaan en een Tiger Marine 850 Topline inclusief Suzuki 350pk verkocht.”

Op de openingsdag op woensdag 6 maart is Galaxy Infl8 uitgeroepen tot Product van het Jaar 2019. Het is ’s werelds eerste opblaasbare nood-VHF-antenne, die een volledige 3DB heeft met ver bereik, in vergelijking met standaard kleine spiraalvormige ontwerpen. Voor de tweede keer werd de HISWA Hebbeding uitgereikt aan de leukste of handigste musthave voor op het water. De vakjury koos uit de zes genomineerde producten voor de SolarPuff, een hoge kwaliteit lantaarn met sfeervol zacht licht. De lamp blijft drijven, is waterdicht en dankzij het zonnepaneel volledig onderhoudsvrij. Als grote Hebbeding-publiekswinnaar is Flextrash uit de bus gekomen. Dé flexibele prullenbak voor op je boot, schip of sloep, gemaakt van gerecyclede PET flessen.

Dagelijks vonden tijdens de HISWA veilingen plaats, waar leuke watersportproducten onder de hamer gingen. Een deel van de opbrengst van de veiling wordt geschonken aan Stichting Sailing Kids. Stichting Sailing Kids biedt ernstig en/of chronisch zieke kinderen en jongvolwassenen samen met hun familieleden of vrienden de mogelijkheid een geheel verzorgde vakantie te vieren aan boord van een groot zeilschip. In totaal is er een bedrag van € 3.869,- opgehaald.

www.hiswarai.nl