De Werffboat 24 in aanbouw, met voorgevormde panelen.

“We zijn volop aan de slag met de bouw”, meldt Roelof van der Werff, “het werkt!” Met dat laatste doelt hij op de toepassing van 3D gevormde houten segmenten. Daarmee wordt op Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum de Werffboat 24 ‘Petronella’ gebouwd. Een elektrisch aangedreven boot van 7,15 meter lengte, met kleine kajuit. De voorgevormde panelen worden tegen de spanten van de het schip geplaatst. Boven de waterlijn worden nog gangen aangebracht met een rubbernaad.
“Toch wel bijzonder”, vervolgt Van der Werff, “het is in de geschiedenis van de scheepsbouw nog niet voorgekomen dat huiddelen van een houten schip elders werden gevormd, en niet op het spantenraam of mal van het op stapel staande schip. Terwijl die werkwijze van voorvormen bij staal en aluminium allang volstrekt vanzelfsprekend is. Nu dus ook bij hout-composiet! Het werkt!”
Bij Curve Works in Alphen aan den Rijn werden de benodigde houten panelen op een adaptieve mal in een 3D vorm gedrukt. Van der Werff had eerder met deze techniek geëxperimenteerd (zie: Jachtbouw Nederland 5-20).
Deze techniek is niet alleen voor scheepsbouw geschikt, maar kan ook worden gebruikt voor architectuur, kunstwerken, of interieurbouw. Die brede inzetbaarheid is aantrekkelijker voor verdere ontwikkeling.
www.roelofunderweis.eu