Hull Vane nu ook voor kleinere schepen

De revolutionaire Hull Vane® is nu ook beschikbaar voor waterverplaatsers tussen 10 en 20 meter lengte en met een top van 11, 12 knopen (20 km/u). Sales director Bruno Bouckaert licht toe: “We hebben een uitgebreide database aangelegd met een reeks rompontwerpen die corresponderen met bestaande schepen. Al die rompen hebben we geanalyseerd en daarmee het ontwerpproces van deze nieuwe semi-custom Hull Vane vereenvoudigd. We weten nu waar en onder welke hoek de Hull Vane onder schepen in deze klasse moet komen, zonder een CFD analyse te hoeven doen. Ook hebben we profielen laten extruderen die op voorraad liggen. Die zijn snel op lengte zagen om een Hull Vane samen te stellen. Met Workumer Jachtservice is een samenwerking aangegaan; op die werf kan een schip in een week van een Hull Vane worden voorzien. De Hull Vane kan zowel worden gemonteerd op bestaande als nieuwbouw schepen.

De Hull Vane is simpel gezegd een vleugel onder water bij het achterschip. Het systeem is al eerder toegepast op superjachten en commerciële vaartuigen. De werking komt neer op het terugwinnen van energie uit de hekgolf, die wordt omgezet in voorwaartse stuwkracht.
Bouckaert: “Een schip met een Hull Vane wekt minder golven op, vaart sneller en stiller – wat het vaarcomfort ten goede komt – en bespaart bovendien brandstof. In de commerciële markt is het systeem een succes, we hebben al 20 exemplaren geleverd. De patrouilleboot RPA 8 in Rotterdam vaart er al anderhalf jaar mee en heeft daarmee zo’n 100.000 liter brandstof bespaard. We hebben zelf proefvaarten gedaan met een 9 meter multiknik jacht en kwamen tot 30 procent brandstof besparing. We kregen veel vraag uit het segment motorjachten tussen de 10 en 20 meter, maar daarvoor is de oorspronkelijke Hull Vane te duur. Daarom is er nu deze semi-custom versie.”
De prijs is op aanvraag en hangt af van de lengte van het schip.
De onderwatervleugel is een verre afgeleide van de baanbrekende vleugelkiel die de Nederlandse wetenschapper dr. ir. Piet van Oossanen begin jaren ’80 ontwierp voor het Australische America’s Cup syndicaat. www.hullvane.nl