IHC trekt stekker uit ShipSupport

Koninklijke IHC in Kinderdijk heeft onverwacht de stekker uit dochterbedrijf ShipSupport getrokken, een e-commerce platform voor de maritieme industrie. In het juninummer van Jachtbouw Nederland stond nog een artikel over de diensten die ShipSupport ook aan de jachtbouw wilde gaan leveren.

De reden is volgens woordvoerder Eveline Bos van IHC de recente herfinanciering van het bedrijf. “IHC wil de focus leggen op de core business. ShipSupport had een investeerder nodig. Gesprekken met potentiële investeerders zijn op niets uitgelopen Het is jammer, dit initiatief heeft de tijd tegen.” De lopende orders worden volgens Bos door IHC afgehandeld en de dienst MyFleet, een database met alle onderdelen die aan boord zijn, wordt geïntegreerd in IHC.

ShipSupport werd in november 2018 gelanceerd, met als achtergrond de afdeling van IHC die onderdelen voor de door de werf gebouwde schepen wereldwijd rondstuurde en dat ook best voor andere bedrijven wilde doen. Het was de bedoeling dat de webshop zou verzelfstandigen en ook de markt van grote en middelgrote jachten ging bedienen. ShipSupport bood circa een miljoen producten van ruim 2.000 merken van meer dan 65 leveranciers online te koop aan. Het klantenbestand bevond zich reeds in 62 landen.

Er werkten 17 mensen voor ShipSupport en een aantal daarvan zal elders een baan moeten vinden, aldus woordvoerder Bos.