Jachtbouw Nederland zet KM Yachtbuilders in het zonnetje

Op de cover van Jachtbouw Nederland nr 4 is het kantelen te zien van een romp bij KM Yachtbuilders, een fraaie foto van Guy Fleury. Het is de ankeiler van een uitgebreide reportage over de Friese werf, die bekendheid verwierf met de naturel aluminium Bestevaer-zeiljachten, ontworpen door Gerard Dijkstra. De legendarische zeezeiler/ontwerper werkt na twintig jaar opnieuw met de werf samen aan een 36 voets zeiljacht. Voorts komt er een 63 voets motorjacht aan van KM.

Foilen is de trend, vleugels onder de boot zorgen een lift van de romp boven het wateroppervlak, resulterend in een hoge snelheid. Qconcepts uit Doetinchem ontwikkelde met het gepatenteerde Dynamic Stability System de Flo1, een bijna vliegend solobootje voor de ‘gewone zeiler’.

Simonis/Voogd Design stond bekend als een Zuid-Afrikaans/Nederlands ontwerpbureau. Alexander Simonis werkte vanuit Kaapstad, kompaan Maarten Voogd in Enkhuizen. Dat is veranderd: het is nu helemaal Hollands. Alexander Simonis is namelijk terug in Nederland. De werkwijze van is niet gewijzigd; de ontwerpers bedienen nog altijd zowel binnen- als buitenlandse opdrachtgevers met uiteenlopende ontwerpen.

Keikes Jachtbouw in Sneek bouwde een nieuwe Barkas, de 1000 Hard Top met multiknikromp. Een aangepast model, zonder bakdek, maar met groot stuurhuis annex salon. Een eigentijds ontwerp met behoud van de klassieke Barkas kenmerken. De nieuwbouw ging wel gepaard met een zoektocht naar onderdelen.

De 65-jarige Lemsteraak De Groene Draeck van prinses Beatrix ondergaat een ingrijpende refit. Bij Scheepshelling Blom in Hindeloopen wordt hard gewerkt om het schip aan het eind van de zomer klaar te hebben. Prinses Beatrix kwam onlangs zelf een kijkje op de werf nemen naar de voortgang van het werk.

Heesen Yachts nam afscheid van zijn Russische eigenaar en is nu weer een 100% Nederlandse jachtbouwer.

Een 3D geprint 15 voets tendertje van gerecyclede kunststof, daar komt de start-up Tanaruz uit Rotterdam mee op de markt. Via een app zelf samen te stellen, thuis op de bank. Een ambitieus project.

Raymarine heeft dit jaar onder meer een nieuwe range radars, Cyclone, en het aanmeersysteem ‘DockSense’ geïntroduceerd. Voor een nadere kennismaking hoe een en ander in de praktijk werkt, togen we naar Harlingen en Kudelstaart.

Nederlandse werven en ontwerpers vielen dik in de prijzen bij de ‘Oscars’ van de jachtbouwwereld, de World Superyacht Awards: Feadship, Damen Yachting, Dykstra Naval Architects. Voor Van der Valk Shipyard was er een eervolle vermelding.

Zoals altijd weer veel nieuws van de Nederlandse jachtwerven:

  • Matez zette de deuren open tijdens Motorboot Sneek.
  • Lynx Yachts gaat de nieuwe Lynx Crossover 27 in Cannes tonen.
  • Saffier Yachts heeft een vier keer grotere werf in IJmuiden in gebruik genomen.
  • Ontwerper Willem Nieland timmert hard aan de weg met zijn Globemasters.
  • Proton Yachting ontwikkelde met Trimm Design een 28 voets premium tender.
  • Vaan Yachts bouwt na de R4 catamaran voort aan een R5 en R6, alle grotendeels van gerecycled aluminium.
  • SRF bouwt een Puffin RAW Launch 9.0, een rondspant ontwerp van Olivier van Meer.
  • Vitters Shipyard nam afscheid van het 56 meter lange aluminium zeiljacht Alea, waaraan de werf twee jaar werkte.
  • Van der Valk Shipyard liet het 33 meter lange motorjacht ‘Bluejeans’ te water
  • Vedette leverde de Vedette 11.30 salon Comfort Line op, met een extra grote salon.
  • Smeding levert het ene na het andere casco op, voor Steeler, De Boarnstream en Yachtcharter De Schiffart.
  • Damen Yachting introduceert Amels 80 van ontwerper Espen Øino.
  • Oceanco heeft even het grootste jacht van Nederland opgeleverd, de 117 meter lange Infinity
  • Ventis Scheepstimmerwerk voerde een ingrijpende refit uit op een recreatieslepertje.
  • Thomasz Yachts is de nieuwe werf van de familie Jetten; de contracten komen al binnen.
  • Scheepswerf De Volharding in Zwammerdam is bezig met een Rijlandvlet 1300 OC, het laatste nieuwbouwproject van werfeigenaar Dick Regtvoort als zich geen opvolger aandient.

Dit alles is uitgebreid te lezen in het unieke tweemaandelijkse vakblad Jachtbouw Nederland, dat slechts € 35 ex btw per jaar kost. Abonnees ontvangen bovendien de 100 pagina’s tellende consumentenspecial Jachtbouw Nederland INSIDE.

www.jachtbouwactueel.nl/word-abonnee