Jetten Jachtbouw neemt plaats Jetten Yachting in

Door Rens Groenendijk en Robert Wielaard

In een Engelstalig persbericht meldt Jetten Jachtbouw in Sneek dat de werf zijn activiteiten ‘as usual’ zal voortzetten met hulp van investeringsmaatschappij Oxbridge SE. Als directeur treedt François Koopal op. Volgens curator mr. C. Geffroy betreft het geen doorstart van de op 22 mei 2018 failliet verklaarde Jetten Yachting BV, maar heeft de investeerder de roerende goederen (gereedschappen, machines, etc.) uit de failliete boedel overgenomen.

Naamsverwarring
De verwarring rond de naam Jetten is groot omdat de gebroeders Marcel en Sander Jetten medio 2017 hun bedrijf Jetten Yachting, handelend onder de naam Jetten Shipyard, verkochten aan Jeannot Grim, die de directie ging voeren. De broers hebben daarna een nieuw bedrijf opgezet dat Jetten Yacht Support heet. Het nu opgestarte bedrijf heet Jetten Jachtbouw en is dus geen voortzetting van het failliete Jetten Yachting, maar in het persbericht wordt wel gesteld dat Jetten Jachtbouw onderdeel was van het merk Jetten Shipyard, dat sinds 1997 bestaat. Ook de website die thans wordt gevoerd draagt die naam.

Investeerder Oxbridge SE heeft volgens het persbericht een substantieel belang genomen in Jetten Bommelaer BV, dat een deelneming is van Jetten Vastgoed Holding BV, eigendom van eerder genoemde Jeannot Grim, eigenaar van de bedrijfspanden van de werf aan de Hendrik Bulthuisweg in Sneek.

Een artist’s impression van de Jetten Beach 62 Wheelhouse, een schip van een Amerikaanse opdrachtgever dat ten tijde van het faillissement vrijwel voltooid was.

Paradepaardje
Jetten Jachtbouw pronkt nog met de veren van de voorganger door te vermelden dat het paradepaardje van de nieuwe werf een Jetten Beach 62 Wheelhouse is. Dit 19 meter lange motorjacht is ontworpen door Cor D. Rover. Volgens curator Geffroy betreft het echter een schip dat Jetten Yachting ten tijde van het faillissement vrijwel voltooid had en waar een Amerikaanse opdrachtgever hypotheekhouder van is. Als het schip gereed is, zal het volgens Geffroy direct aan derden verkocht worden, in de hoop dat de eigenaar de erop gevestigde hypotheek ermee kan aflossen.

Eigendomsrecht
Curator Geffroy meldt dat ten tijde van het faillissement acht schepen in verschillende stadia van afbouw waren. Volgens het faillissementsverslag waren er dertien schepen in opdracht. Drie schepen bevinden zich nog op de werf. De meeste opdrachtgevers verkeren in onzekerheid over hun eigendomsrecht. “In de leveringsvoorwaarden van de werf is nadrukkelijk het eigendomsrecht voorbehouden aan de opdrachtnemer. Die voorwaarden zijn niet in het belang van de klant opgesteld”, aldus Geffroy.

Diverse opdrachtgevers zijn van mening dat zij wel degelijk eigenaar zijn van hun schip dat in aanbouw was. Drie opdrachtgevers zijn het gesprek aangegaan met de curator, van wie er twee een minnelijke schikking hebben getroffen om in het bezit van hun schip te komen. Voor andere schepen zal een gang naar de rechter worden gemaakt. “Er is zelfs een aantal schepen voor eigen rekening elders afgebouwd en daarmee wordt een groot risico genomen. Als de rechter bepaalt dat zij juridisch gezien onder de failliete boedel vallen, raken zij hun investering kwijt.”

Luxere schepen
Jeannot Grim noemt zichzelf bij Jetten Jachtbouw ‘een man in de achtergrond’. “We gaan door met het bouwen in staal, vooral in modellen die het goed doen, maar dan iets luxueuzer, meer premium.” Dat maakt volgens Grim de jachten duurder. Het faillissement van Jetten Yachting is volgens hem ontstaan doordat de jachten slecht waren gecalculeerd, waardoor er verlies op werd geleden. “Het heeft geen zin om jachten tegen een scherpe prijs te verkopen. Een boot mag meer kosten. Het is een exclusief product, vooral een snel, aluminium schip. Jetten Jachtbouw gaat de nadruk leggen op kleinere, stalen jachten van 42 tot en met 50 voet en aluminium jachten van 45 tot en met 78 voet.”

Volgens Grim zal Jetten Jachtbouw klein van start gaan, met negen werknemers en ook wordt geprobeerd oud-werknemers terug te halen. Binnenkort, wellicht komende week, zal Grim de naam onthullen van een bekend merk dat hij in huis haalt. “We hadden de keuze zelf een nieuw model te ontwikkelen of iets van buitenaf te halen. We kozen voor het laatste”, aldus Grim.

www.jettenshipyard.com