De Bestevaer 53 MY tijdens een proefvaart. Foto Paul Bellaart.

KM Yachtbuilders in Makkum heeft naam gemaakt met de Bestevaer zeiljachten in aluminium, naar een ontwerp van Gerard Dijkstra. De werf heeft nu een motorjacht te water gelaten, de Bestevaer 53MY, dat in september wordt gepresenteerd. Een zeewaardig, diesel aangedreven schip waarmee verre bestemmingen kunnen worden bezocht, of dat nou Scandinavische kusten of havenplaatsen in het Mediterrane gebied zijn. Een ideaal ontwerp voor zowel oud-zeilers die minder onderhoud en meer comfort wensen, als reislustige motorbootvaarders. De werf noemt de Bestevaer 53MY niet voor niets ‘het zeilschip onder de motorjachten’.

De Bestevaer 53MY heeft midscheeps de stuurhut, en daarachter de salon met grote ramen. De drie patrijspoorten in de romp van het voorschip zorgen niet alleen voor licht onderdeks, maar versterken ook het scheepse silhouet. De boeg is vrij recht en voorzien van een scherpe voorvoet, met flinke sprayrails.
Brede gangboorden en een groot achterdek met hydraulisch zwemplatform bieden veel bewegingsruimte buiten. Het achterschot van de salon bestaat uit grote schuifdeuren die volledig opengeklapt kunnen worden, zodat buiten en binnen in elkaar overvloeien. De royale salon heeft een gerieflijke loungehoek met tv, en de kombuis is voorzien van elektrische kookplaat, koelkast, vaatwasser, wasmachine en Quooker kraan.
De trap naast de stuurstand leidt naar twee ruime hutten met ieder eigen douche en toilet. Dit garandeert naast gemak ook optimale privacy wanneer gasten meevaren.
Het hoogwaardige Scandinavisch designinterieur is gemaakt van geborsteld eiken en gestyled door Christien Starkenburg (Studio Slow). Als custom built jacht kan het schip in grootte, indeling en styling van het interieur naar wens van de eigenaar aangepast worden.
Door de aluminium romp en opbouw is het schip nagenoeg onderhoudsvrij. Daarnaast biedt het vele gebruiksgemakken, zoals een op afstand bedienbaar afmeersysteem, stabilisatoren en voldoende bergruimte voor onder meer fietsen, gereedschap, stootwillen en dergelijke.

KM Yachtbuilders heeft de volledige bouw op de eigen werf in Makkum uitgevoerd. Van engineering, aluminium cascobouw en afwerking tot interieurbouw en afbouw. Deze manier van bouwen biedt volledige controle over de kwaliteit van het schip en garandeert flexibiliteit om altijd rekening te houden met de wensen van de klant. Het ontwerp is van Dykstra Naval Architects uit Amsterdam en het onderwaterschip is geoptimaliseerd door Studio Delta in Scheveningen.
De nieuwe Bestevaer 53 MY zal te zien zijn op de Open Dag die de werf houdt op 26 september in Makkum.

Technische gegevens Bestevaer 53 MY
Lengte over alles: 15,97 m. LWL: 15,61 m. Breedte: 4,97 m. Diepgang: 1,00 m. Waterverplaatsing: 17 ton (light ship). Kruiphoogte: 3,40 m. (3.60 m met antennemast). Bouwmateriaal: aluminium. Motor: 2 x Yanmar 4LV250. Dieseltank: 2 x 1000 L (aluminium). Drinkwater: 1 x 750 L (aluminium). Vuilwaterwatertank: 310 L (GRP). Snelheid (afhankelijk van voortstuwingopties): kruissnelheid 8 tot 14 knopen. Topsnelheid: 14 tot 26 knopen. Hutten: 2 x dubbel. Natte cel: 2 x incl. toilet/douche.
Architect: Dykstra Naval Architects, i.s.m. Studio Delta. Interieurontwerp: Christien Starkenburg/Studio Slow. CE-categorie: A.

www.kmy.nl