KNRM bestelt acht reddingboten

De Van Wijk-klasse op een taart ter gelegenheid van de ondertekening van het contract. Foto KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft acht nieuwe reddingboten besteld. De boten worden de komende vijf jaar bij twee Nederlandse werven gebouwd. Met de bouw is een investering gemoeid van 9,5 miljoen euro en wordt bekostigd uit verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.

De opdracht voor de bouw van de reddingboten is gegund aan twee werven, die al jarenlang voor de KNRM reddingboten bouwen en onderhouden: Habbeké Shipyard uit Hoorn en Dok- en Scheepsbouw Woudsend in de gelijknamige Friese plaats. De eerste reddingboot wordt in 2021 opgeleverd. De overige zeven reddingboten volgen in de vier jaren daarna.
De acht te bouwen reddingboten krijgen de klassenaam ‘Van Wijk’, genoemd naar de erflater, die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van deze serie. De nieuwe boot is een doorontwikkeling van de bestaande elf meter lange Valentijn-klasse. Deze in 1990 ontworpen RIB wordt door de redders geroemd om haar zeewaardigheid.

Orm de Waart van Habbeké Shipyard, KNRM-directeur Jacob Tas en Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend (vlnr) na het tekenen van het contract.
Foto KNRM

Vloot veroudert
De huidige vloot van 75 reddingboten van de KNRM is gebouwd tussen 1991 en 2016. De oudste na bijna 30 jaar toe aan vervanging. De eerste Van Wijk krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingstations waarvan de reddingboot in groot onderhoud is. De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.
Traditiegetrouw krijgen reddingboten van de KNRM een naam die verbonden is aan de schenker of erflater die de boot heeft bekostigd. Door fondsenwervende activiteiten verwacht de KNRM de komende jaren voor alle nieuwe reddingboten een trotse naamgever te vinden, die daarmee eer betoont aan geliefden of aan een bijzondere persoonlijke herinnering.

www.knrm.nl