METSTRADE blijft sterke formule

De 32e METSTRADE Show in de Amsterdamse Rai is volgens de organisatoren een succes geworden. Er kwamen 17.792 unieke bezoekers uit 115 landen en 1.670 exposanten uit 53 landen. Van die exposanten waren er 271 nieuw, afkomstig uit 36 landen. Het onderstreept het internationale karakter van de vakbeurs, die jaarlijks in november wordt gehouden.
De beurs besloeg 28.915 vierkante meter aan expositieruimte, inclusief de steeds groter wordende paviljoens voor het superjachtsegment, de jachthavens en de bouwsector. De METS is onbetwist het mondiale epicentrum voor handel en netwerken.
Duurzaamheid was een belangrijk element op METSTRADE 2019. Beursdirecteur Irene Dros: “Op alle niveaus van de watersportsector nemen mensen duidelijk de verantwoordelijkheid om milieuvriendelijkheid te verbeteren. Je ziet tal van praktische oplossingen.” Over dit onderwerp werd tevens veel kennis en ervaring uitgewisseld in diverse sessies.

De METSTRADE Show werd op dinsdagochtend geopend met een ontbijt briefing door Henk de Vries, directeur Feadship en voorzitter van de Water Revolution Foundation. Hij hield een toespraak over manieren om een milieubewuste benadering te kiezen en onderstreepte het belang van het vinden en behouden van het juiste personeel.
Birgit Schnaase, voorzitter van de jury voor de DAME Design Award, reikte de prestigieuze trofee uit aan de U SAFE reddingsboei, een her-uitvinding van de traditionele hoefijzerboei. De U SAFE is zelfvarend en wordt radiografisch op afstand wordt bediend. De registratiekosten voor de DAME zijn door de RAI gedoneerd aan twee goede doelen, Sailing4handicaps en The Little Optimist Trust, die beide € 8.850 ontvingen.

De historie van de METS gaat terug tot 1988. In dat jaar organiseerde Amsterdam RAI voor het eerst een nieuw evenement, een driedaagse vakbeurs voor de internationale watersporthandel en botenbouw: de Marine Equipment Trade Show, kortweg METS. De formule was strak: alleen fabrikanten konden exposeren. Later werden ook grote importeurs toegelaten als exposant. De beurs was alleen open voor professionele bezoekers, niet voor consumenten. Het tijdstip in november was een sterke strategische keuze, mooi tussen het oude en nieuwe seizoen in. Andere succesfactor: de deelnemers moesten een standaard stand afnemen. Zo ontstond er geen wedloop om de mooiste, grootste stand en lag de focus op de producten. Een standaard stand scheelt de exposant bovendien kosten en biedt gemak. Veel fabrikanten grijpen de METS tevens aan om dealermeetings te organiseren. Tel daar bij op de grote belangstelling van de internationale vakpers (dit jaar 228 mediavertegenwoordigers) en het is duidelijk waarom deze business to business beurs zo’n succes is.
www.metstrade.com