‘New Luxury’ op Construction Material Pavilion METSTRADE 2018

De presentatie van Material Experience trok vorig jaar veel bezoekers die de getoonde producten wilden aanraken en de structuur voelen. Foto Rens Groenendijk

Bezoekers van METSTRADE 2018 kunnen veel nieuwe, inspirerende materialen voor de jachtbouw verwachten op de MaterialDistrict Pop-up (voorheen Material Xperience On Tour), aldus de organisatie van de vakbeurs, die van 13-15 november in de Amsterdamse RAI wordt gehouden.

De presentatie van 120 speciaal geselecteerde materialen onder de titel ‘The New Luxury’ is te zien in het Elicium van de RAI. De show wordt georganiseerd door het wereldwijde platform voor innovatieve materialen, MaterialDistrict.

De exposanten willen laten zien dat intelligent toegepaste en gerecyclede materialen prachtig kunnen zijn en een luxe uitstraling hebben. Hergebruikt vilt en leer, lichtgewicht composiet met hennep, ‘houten’ textiel en akoestische wol zijn daar enkele voorbeelden van. Wie over dit deel van de beurs wandelt ziet veel mensen die niet van de getoonde producten kunnen afblijven; maar dat is niet erg, want voelen is doorgaans toegestaan.

Lezingen
MaterialDistrict organiseert ook een serie lezingen en presentaties in het  I-nnovationLAB Stage in Hal 6 gedurende de drie dagen die METSTRADE duurt. Trendwatcher Anouk Groen van RNA Design houdt bijvoorbeeld een lezing over trends in kleuren, materialen en afwerking, gebaseerd op een jaarlijkse diepgaande research. Marcel Vroom, manager new business bij het Rotterdamse design bureau MVAVD spreekt over materialen als interface, die communiceren met mensen en hun omgeving. Els Zijlstra, creative director bij MaterialDistrict, geeft een lezing over ‘New Luxury’, waarbij ze zal toelichten dat blingbling niet langer synoniem is voor luxe, maar dat de trend wordt gezet door speciaal gemaakte, persoonlijke producten die in alle opzichten ‘goed’ zijn, slim toegepast, biobased of van gerecycled materiaal.

METSTRADE-MaterialDistrict