Next Generation Shipyards in Lauwersoog gaat vier loodstenders in de M-klasse bouwen voor het Nederlands Loodswezen. De schepen krijgen een waterstraal-voortstuwing en dienen ter vervanging van vier bestaande Discovery tenders uit 1996. Ze zullen in de verschillende loodsregio’s van het land dienst gaan doen.
De vier nieuwe tenders zijn een doorontwikkeling van de ‘Mira’; een duurzaam tender-ontwerp uit 2020, waarbij door gewichtsbesparingen, slimme technologie en een verbeterd rompontwerp een brandstofbesparing van 30 procent is behaald. De nieuwe schepen zijn, net als de ‘Mira’, ontworpen door het Engelse bureau Camarc Design.
Het Loodswezen streeft ernaar om zo duurzaam mogelijk te opereren. “We zijn binnen de huidige technische mogelijkheden al enige tijd op zoek naar een scheepstype waarbij we onze CO2 footprint verkleinen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze dienstverlening”, stelt Herman Broers, directeur van het Loodswezen. Over de keuze voor NGS zegt hij: “Bij de bouw van de ‘Mira’ en de daaropvolgende verbeteringen aan het ontwerp van deze loodstender, zijn wij onder de indruk geraakt van het vakmanschap en het innovatief vermogen van deze jonge werf in het noorden van Groningen.” De vier tenders moeten in 2023, 2024 en 2025 in dienst worden gesteld.
Next Generation Shipyards bouwt niet alleen werkschepen; eerder bracht de werf grote kajuit-ribs voor de pleziervaart in de vaart.