Een Pikmeerkruiser 44 OC Flybridge in aanbouw. Foto: Pikmeerkruiser

De Pikmeerkruiser-werf in Grou gaat een nieuwe 50 voeter in de Premier OC-lijn bouwen. Opdrachtgever is een Duitse klant, die extra slaapplaatsen aan boord wil. In mei start de bouw van het stalen casco in Grou, want de werf doet alles in eigen huis, van cascobouw tot schilderwerk en aftimmering. De oplevering is gepland in het voorjaar 2022. De 50 OC meet 14,95 x 4,75 x 1,20 m en krijgt een Vetus Deutz 6-cilinder diesel van 210 pk geïnstalleerd.

Er staan meer modellen op stapel bij de werf. Een 44 OC is bijna klaar voor oplevering, en die wordt gevolgd door een 44 OC Flybridge, die inmiddels ook de laatste bouwfase heeft bereikt. Dit jacht is besteld door een klant in Zwitserland en hij zal er nog dit zomerseizoen van kunnen genieten. Deze 44 OC Flybridge meet 13,20 x 4,05 x 1,15 meter en heeft een kruiphoogte van circa 3,20 meter. De motor is een 4-cilinder Yanmar LV150 diesel.

Tijd om na oplevering achterover te leunen hebben de bouwers niet. Er volgt namelijk een 48 AC Premier, een Pikmeerkruiser met achterkajuit en campagnedek. Dit ‘ruimteschip’ krijgt een onderscheidend interieur: het wordt ingetimmerd met Amerikaans notenhout. Er worden hydraulisch bediende stabilisatoren van Vetus gemonteerd voor meer vaarcomfort. Vanwege de hydrauliek wordt een Vetus Deutz diesel geplaatst van 170 pk. De afmetingen van de 48 AC zijn 14,25 x 4,45 x 1,20 meter.
Er is nog een Pikmeerkruiser 48 in aanbouw; een OC, dus met open kuip, waarvan het casco net klaar is en nu in de spuithal staat. Bijzonderheid: dit jacht krijgt twee motoren (Yanmar LV150) in gebouwd.

Samengevat: de werf werkt momenteel dus aan een Pikmeerkruiser 40 OC (cascobouw), een 48 OC (spuithal), een 48 AC en 44 OC (timmerwerkplaats) en 44 OC en 44 Flybridge (afmontage). En men is bezig met het opzetten van een nieuwe Pikmeerkruiser 50 OC, waarvan de bouw half mei start.
Ten slotte heeft de werf nog nieuwe orders gekregen voor de bouw van twee 44 OC modellen.

Pikmeerkruiser heeft een lange historie van bijna 60 jaar. In 1963 startte Hendrik de Groot senior met het bouwen van stalen kruisers, die de naam van het aangrenzende vaarwater meekregen: Pikmeer. In 1983 nam zijn zoon Bouwe de Groot de werf over, die in 2019 werd opgevolgd door diens zoon Hendrik jr. en dochter Hilde. Het portfolio is overzichtelijk: open kuip (OC), achterkajuit (AC) en Flybridge (FB). De modellen zijn tijdloos te noemen met vallende boegen en fraai afgeronde achterstevens. Dat voor deze klassieke lijnen nog altijd een markt bestaat, bewijst de huidige nieuwbouwgolf.

www.pikmeerkruiser.nl