Ondanks corona: jachtbouw creatief en positief

Het vijfde nummer van 2020 van hét vakblad voor de jachtbouw is verschenen, zoals gewoonlijk boordevol nieuws. De redactie maakte weer een telefonisch rondje langs werven en her en der in het land werden alternatieve boatshows bezocht om de stemming te peilen. De botenbouwers zijn ondanks de beperkingen door corona zeer positief over de gang van zaken!
We brachten een bezoek aan de privé-bootshow die DAMEN YACHTING/AMELS in Vlissingen organiseerde wegens het wegvallen van de mediterrane boat shows waar de superjachtbouwer zich normaliter in het najaar presenteert. Op de cover de ‘mast’ met ruim ‘kraaiennest’ van het expeditiejacht La Datcha, kunstig in beeld gebracht door redacteur Rens Groenendijk, die een zestiental foto’s aan elkaar plakte om het geheel in beeld te krijgen. Damen Yachting/Amels heeft het heel druk met wel twintig opdrachten, zowel refit als nieuwbouw, en boekte een order voor een 120 meter jacht, maar wil daarover vooralsnog niet meer kwijt dan een zwierige schets van ontwerper Espen Øino.
Nederlandse toeleveranciers aan de jachtbouw gaan begin maart 2021 een B2B vakbeurs organiseren in Gorinchem: VAKBEURS WATERSPORT. Jachtbouw Nederland is mediapartner
Senior jachtbouwer ROELOF VAN DER WERFF, bekend van Scheepstimmerwerf De Hoop, heeft in samenwerking met Curve Works een manier gevonden om houten platen te buigen in 3D vorm.
HEESEN YACHTS organiseerde vanuit Oss een persconferentie per livestream video aan boord van een superjacht en liet daarvoor een ontbijt bezorgen bij de deelnemende journalisten thuis. Ze kregen een overzicht van de activiteiten te horen en hoe de werf tegen de toekomst aankijkt, maar konden toen nog niet melden dat Heesen een 55 meter jacht had verkocht, dat op speculatie is gebouwd.
STUDIO DELTA wilde inzicht krijgen in alle opties die nu worden toegepast voor schoner varen. Uit een afstudeeronderzoek dat het bureau ondersteunde van student scheepsbouwkunde Jurn Henderiks kwam naar voren dat waterstof in poedervorm een veelbelovend alternatief is.
JACHTHAVEN BOUWMEESTER heeft een wat misleidende naam, want er worden sinds jaar en dag ook boten gebouwd. Op verzoek van een klant is voor de bouw van een acht meter lange sloep Resysta gebruikt, een houtvervanger van 60% rijstvliesjes (afvalproduct van rijst), 22% steenzout en 18% minerale olie.
• Een reeks BOOTSHOWS is in verband met corona geannuleerd, maar in Genua en Friedrichshafen vonden ze toch doorgang. In Nederland was er het succesvolle Dutch Yachting Weekend in Enkhuizen van Contest, Saffier, Jachtwerf Heeg, AdmiralsTender en Qnautic, plus toeleveranciers. Ook Vedette organiseerde zelf een show met positieve uitkomsten.
Verder heel wat NIEUWS VAN NEDERLANDSE JACHTWERVEN:
• Moonen verkocht een derde 36 meterjacht van het Martinique-plaform, studenten bouwden een sloep op waterstof.
• De Waterdream California 52’ werd opgeleverd door Van der Valk.
• VriJon introduceerde de Contessa 42 Cabrio.
•Smeding bouwde het casco van de Kameleon voor een film over de avontuurlijke tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer.
• Wajer schakelde Van Oossanen in om de Wajer 38 met onderwatervleugels uit te rusten, waardoor de boot een beetje gaat ‘vliegen’.
• Royal Huisman presenteerde een concept voor het grootste sloepgetuigde aluminium zeiljacht ter wereld, 85 meter lang en een mast van 107 meter hoog.
• Matez Shipbuilding bouwde een casco voor een elektrisch aangedreven motorjacht voor Steeler.
•  Steeler zag in Zuid-Europa toch kans de Bronson 50 te showen ondanks de annulering van het Cannes Yachting Festival.
• Linssen zet de Intero-stijl door in meer modellen.