Opnieuw conversieproject voor Icon Yachts

Icon Yachts in Harlingen gaat opnieuw een offshore supportschip ombouwen tot expeditiejacht. De basis van Project Master is de 66 meter lange Ocean Ness, in 2001 gebouwd door de Noorse werf Kleven. Icon verlengt het schip met vier meter en geeft het een geheel nieuw uiterlijk en een interieur van een superjacht.

De Ocean Ness arriveerde in augustus al in Harlingen. Foto Guy Fleury
Een artist’s impression van de metamorfose naar Project Master.

Het ontwerp werd in samenwerking met ontwerper Espen Øeino gemaakt. De opdracht werd bekendgemaakt op de Monaco Yacht Show. Het is de eerste order onder bewind van de nieuwe eigenaar van Icon, de Zwitserse zakenman Micca Ferrero. Hij heeft onlangs een meerderheidsbelang in de Friese werf verworven.
Bij de conversie blijft 95% van het oorspronkelijke platform van het schip en bovenbouw behouden. De inhoud bedraagt circa 3.000 GT. De accommodatie biedt plaats aan twaalf gasten; twee VIP-hutten en drie tweepersoonshutten bevinden zich op het hoofddek, terwijl de suite van 135 vierkante meter van de eigenaar zich drie dekken hoger bevindt. Aan boord is plaats voor een 19-koppige bemanning.
In een grote garage kan het ‘speelgoed’ voor expedities, denk aan duikbootjes en tenders, worden opgeslagen en met kranen aan weerszijden te water worden gezet. Het volledig gecertificeerde helikopterdek kan ook als entertainmentplatform dienstdoen, met meer dan 200 vierkante meter buitenruimte. De hoofdsalon heeft ramen van dek tot plafond.

Eerdere conversie
Icon leverde vorig jaar het spectaculaire conversieproject Ragnar op, een expeditiejacht van 68 meter dat in een vorig leven Sanaborg heette, een offshore supportschip met ijsbreker eigenschappen dat in 2012 was gebouwd.
De eigenaar van Project Master wil een gezinsgericht luxe schip, geschikt voor reizen over de gehele wereld. Om het tevens inzetbaar te maken voor charters komen er faciliteiten bij zoals een jacuzzi, spa, een volledig uitgeruste fitnessruimte en een sauna.
De Rolls Royce mechanisch aangedreven hekschroeven worden vervangen door hybride boegschroeven met Power Take Ins (PTI’s. Deze configuratie maakt ombouw mogelijk naar volledig dieselelektrische voortstuwing in een later stadium. De topsnelheid bedraagt 14 knopen. Het autonome bereik bedraagt van 6.000 mijl.

www.iconyachts.eu

Voor Project Master wordt het schip met vier meter verlengd.

Artist’s impression van Project Master.