Propel uit Amsterdam maakt elektrische binnen- en buitenboordmotoren. De fabrikant maakt gebruik van axiale flux-motoren die door het Engelse bedrijf Saietta worden gebouwd. Deze platte motoren hebben meer koppel – tot 60 Nm nominaal, 105 Nm piek – dan radiale varianten, en werken daardoor zuiniger, zo meldt Eric Kroontje van Propel.
De Propel S1 is een buitenboordmotor die opvalt door de ronde vorm van de motor bovenop. “De motor en elektronica zitten boven de waterlijn, wat een minder kwetsbare plek is dan onder water”, aldus Kroontje, “het toerental is 3000 dat via de versnellingsbak wordt omgevormd tot 1450 toeren.” Voor bediening kan gekozen worden uit een helmstok of aparte gashendels. De schroef is geoptimaliseerd en heeft de juiste curve om het koppel om te zetten in kracht, zonder cavitatie.
Het nominale vermogen van motor is 10 kW. Propel levert een modulair lithium accupakket dat uit te breiden is. De accumodules zijn 1,7 kWh elk en wegen 10,2 kilo per stuk.
De Propel D1 is een 48 V binnenboord-elektromotor die de diesel kan vervangen. Het is een alles-in-een pakket, met ingebouwde controller, en inclusief een omvormer die voor 12 V zorgt om accessoires op te laden. De koelvloeistof in het gesloten systeem wordt in een warmtewisselaar gekoeld met buitenwater. Beide producten waren genomineerd voor de Dame Awards op de afgelopen Metstrade.