Prototype e-saildrive Volvo Penta in Cannes

Volvo Penta voert in Frankrijk testen uit met een elektrische saildrive op een catamaran van de Franse werf Fountaine-Pajot.

Volvo Penta presenteerde op het Cannes Yachting Festival een concept voor een elektrische saildrive, geïnstalleerd in een 40 voets Lucia catamaran van Fountaine-Pajot. Er is een jaar aan de ontwikkeling gewerkt, in nauwe samenwerking met de Franse jachtbouwer. Testvaarten worden vanuit La Rochelle aan de Franse westkust uitgevoerd.

Volvo Penta heeft gekozen voor een ‘full systems’-benadering. Het elektrische prototype, een twin-installatie, is ontwikkeld op basis van de uitgebreide gebruikers databank van de Franse werf. “De input van gebruikers van Fountaine-Pajot is cruciaal voor het ontwerp van het elektrische systeem geweest”, aldus Peter Granqvist, Chief Technology Officer van Volvo Penta. “Gebruikmakend van de gebruikersprofielen, kunnen we preciezer onderdelen van het systeem ontwikkelen, zoals de gebruiksduur van de accu’s.”

Bewezen technologie
De technologie achter de elektrische saildrive is gebaseerd op de ontwerpen voor elektromobiliteit van de Volvo Group die zich reeds hebben bewezen. Een groot aantal componenten uit die ontwikkeling worden toegepast. Li-ion accu’s drijven de elektromotor aan, die op zijn beurt de saildrive schroef aandrijft. Het systeem biedt bij lage snelheden meer kracht vergeleken met een soortgelijke dieselaandrijving, claimt Volvo Penta.
De voorzieningen aan boord – air-conditioning inbegrepen – kunnen op de accu’s twaalf uur worden gebruikt. Afhankelijk van de snelheid en de vaarcondities op zee kan vier uur/20 mijl elektrisch worden gevaren. Een meer typisch scenario is het havens in- en uitvaren en de aandrijving van voorzieningen aan boord zoals de airconditioning. Het Electronic Vessel Control 2 (EVC2) systeem van Volvo Penta is toegepast voor de saildrive, met een nieuwe interface voor navigatie en de monitoring van de accu’s in het Glass Cockpit Systeem.

Feedback gebruiken
“We demonstreren dit concept op het Cannes Yachting Festival om feedback aan te moedigen van gebruikers en jachtbouwers”, aldus Björn Ingemanson, president van Volvo Penta. “Het is een voorbeeld van hoe Volvo Penta in een vroeg stadium feedback uit de markt wil gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie.”

Technische specificaties Lucia 40 demo catamaran:
• Meer dan 12 uur gebruik airconditioning op de accu’s
• Accu’s: 2 x 20 kWh, laadtijd 3 uur.
• Met elektrische voorstuwing 2 x 15 kW:
– Bereik 27 mijl (5 knopen) en 17 mijl (6 knopen).
– Topsnelheid 8 knopen, maximaal 1 uur
• Twee 5 kW laders.
• Twee gensets van elk 7,2 kW.

www.volvopenta.com