De nieuwe Rapida 1090 op de natte Hiswa.

Isloep uit Alphen aan den Rijn toonde op de afgelopen natte Hiswa een nieuw vlaggenschip, de Rapida 1090. De werf is in 2005 begonnen als sloepenbouwer, maar heeft het modellengamma in de loop der jaren uitgebreid met tenderachtige open boten. Directeur Edwin Stut: “We hebben de ontwikkeling doorgemaakt van sloepen, die wij overigens nog steeds leveren, naar open jachten in het hogere segment. Vier jaar geleden zijn we begonnen met ontwikkeltraject van de Rapida 1090. We merkten dat klanten belangstelling hadden voor een compleet uitgeruste, vlotte dagboot. Met accommodatie en voorzieningen om aan boord te kunnen verblijven. Daar voorziet deze 1090 in; met een tweepersoonsbed en toiletruimte in de, met een schuifdeur, afsluitbare voorpiek. Twee dekluiken zorgen voor daglicht onderdeks.”

Standaard wordt de 1090 geleverd met een Yanmar diesel van 110 pk, maar dit getoonde model is voorzien van een 370 pk achtcilinder Yanmar. Daarmee loopt de 5,5 ton zware boot moeiteloos 24 knopen, ofwel 45 km/u. Stut: “Hij kan dus snel varen, maar het mooie is dat je er ook prettig mee kan toeren; met 4 km/u door de grachten.” Voor soepele manoeuvres is in deze boot een Vetus BowPro geïnstalleerd.
Het ontwerp van de Rapida 1090 is in eigen huis gemaakt, terwijl bureau Essential Marine in Haarlem de scheepsbouwkundige berekeningen verzorgde. In Alphen aan de Rijn bouwt de werf de casco’s compleet af, die in een eigen polyesterfabriek in Turkije worden geproduceerd.

www.isloep.nl