De Speedlounger 8500 van Alufleet.

Op Boot Düsseldorf introduceren Martin De Kloet van Alufleet en FCY Design een nieuw, opzienbarend ontwerp: de Speedlounger 8500. Een boot die is afgestemd op een andere beleving van zeilen. De Kloet: “De watersportmarkt is veranderd. Zeilers gaan niet meer een heel weekend weg, maar zeilen liever een paar uur, om daarna lekker te ontspannen aan boord. De Speedlounger is daarvoor ontworpen: een lekker vlot zeilende boot, met veel ruimte in de kuip en gemak aan boord, als een espressoapparaat, een inductiekookplaat en een toilet. Dit is echt een vernieuwend ontwerp.”
De Speedlounger 8500 is gebouwd in aluminium, en heeft een uitgesproken uiterlijk met terugvallende boeg en scherpe lijnen die doorlopen in de korte opbouw. Het onderwaterschip heeft een vrij scherpe voorvoet en loopt naar achteren uit in een breed achterschip. De grootste breedte is 3.10 meter. Er zijn twee roeren en de vaste kiel met een bulb steekt 1.10 meter. Dankzij de masthoogte van 12.50 m zijn obstakels als de Hollandse Brug en de Zeelandbrug geen probleem en zijn de vaargebieden aldaar te bereiken. De boot heeft CE categorie C en kan dus ook in kustwateren uit de voeten. Het tuig bestaat uit een uitgebouwd, doorgelat grootzeil van UB Sails uit Medemblik, furling fok en furling gennaker die op een boegspriet wordt gevoerd.

Ruime kuip
De kuip is breed en heeft twee gedeeltes. Achterin is de ‘werkvloer’ met kantelbaar Jefa stuurwiel en aan weerszijden een Antal lier met alle trimlijnen en stoppers. Alles zit onder bereik van de stuurman en die heeft tevens zicht op een Raymarine Action scherm, dat in lengterichting verstelbaar is. Het tweede deel van de kuip, tussen stuurwiel en kajuit, is vrij van lijnen en bevat lange kuipbanken op bakskisten, bekleed met leren kussens. De motorkist heeft iets schuine zijkanten, waartegen je schrap kunt zetten onder de juiste hoek. Op de motorkist zit een uitklapbaar tafelblad. De aandrijving bestaat uit een Bellmarine elektromotor, met vaste as en klapschroef. Een diesel is optie. De kuipvloer is belegd met U-dek antislip.

‘Constructie laten zien’
De kajuit biedt twee slaapplaatsen en herbergt de eerder genoemde inductiekookplaat en koffiezetter, die worden gevoed door een Mastervolt systeem, en het toilet. De scheepshuid is geïsoleerd met Mascoat, een schuim, om condens tegen te gaan. Aardig detail: door de handgrepen op schouderhoogte lopen trimlijnen naar de boeg; zo blijft het dek schoon.
Opvallend is ook dat het aluminium niet is weggewerkt. Integendeel, volgens De Kloet zijn de lassen juist bewust zichtbaar. “We laten met opzet de constructie zien. Dat versterkt het idee van een stevig gebouwd schip.” Volgens hem kunnen we het vergelijken met een Landrover. Die straalt ook robuustheid, betrouwbaarheid en een zekere luxe uit.
Nu zit de Landrover qua prijs in het hogere segment. Dat zal ook voor de Speedlounger gelden; de consumentenprijs is, compleet uitgerust als getoond op de beurs, 152.000 euro.
De Kloet: “Het is een arbeidsintensief product, zeker als je kwaliteit wilt garanderen. En kwaliteit handhaven hebben we in de afgelopen 60 jaar altijd gedaan. Dat veranderen we niet!”

www.speedlounger.nl