Spuitplamuur Awlgrip: baanbrekende techniek

DIT ARTIKEL IS GEPUBLICEERD IN HET APRILNUMMER 2020 VAN JACHTBOUW NEDERLAND

Plamuren (en schuren) is arbeidsintensief en dus een belangrijk onderdeel van de kostprijs van een jacht. Dankzij baanbrekende techniek, die is ontwikkeld door AkzoNobel-dochter Awlgrip, kan de plamuur nu gespoten worden. Minder materiaalgebruik, snellere verwerking en een mooier resultaat zijn de pluspunten. Moonen Yachts in ’s-Hertogenbosch had de primeur om een 36 meter jacht (YN199) op deze wijze te laten plamuren en is daar zeer enthousiast over.

Tijdens METSTRADE 2019 werd Awlfair SF (Spray Filler) geïntroduceerd, maar het was wachten op de eerste concrete toepassing. Awlfair SF wordt aangebracht met behulp van een speciaal gebouwde airless-spuitmachine, waarmee de twee componenten plamuur, die in vaten wordt aangevoerd, wordt gemixt en verwarmd. Deze spuitmachine is het resultaat van een innovatieve herbenadering van plamuurapplicatie. Met een volumecapaciteit van vijf liter per minuut (afhankelijk van de grootte van de spuitmond) kan de plamuur nauwkeuring worden aangebracht.
Dit gecontroleerde proces resulteert in een snelle droge-laagdikte-opbouw met nat-in-nat applicatie van maximaal twee lagen per dag. Mits aan de overspuittijd wordt voldaan, is tussentijds schuren niet meer nodig. Bij het aanbrengen van de spuitplamuur zijn minimaal twee personen nodig (één om te spuiten en één om de spuitmachine te bedienen).
Spuitapplicatie met Awlfair SF vermindert de kans op luchtinsluiting (air pockets), wat de kwaliteit van het totale verfsysteem enorm verbetert. De reductie van air pockets tijdens applicatie biedt daarnaast enorme procesvoordelen; het nalopen en tijdrovende herstel van pockets op de klassieke wijze – met de hand – wordt hierbij voorkomen.

Kwaliteitsverhoging
De automatische mix van de twee componenten, het aanbrengen met airless technologie, het drastisch verminderen van air pockets alsmede het aanbrengen van twee lagen op één dag biedt een optimale productietijd en een kwaliteitsverhoging van het totale verfsysteem op jachten en superjachten. Bilal Salahuddin, directeur van Yacht Coatings bij AkzoNobel, legt uit: “dit is een echte procesverandering in de coating- en jachtindustrie. Het biedt kansen om de productiviteit en prestaties voor onze klanten te verbeteren.”

AkzoNobel heeft Awlfair SF kunnen introduceren door de combinatie van haar vergaande kennis van coatings en de specialisatie van belangrijke industriële partners. Een meerjarig partnerschap met de Britse bedrijven Graco –  technologie-expert van de componenten in de spuitunit en Hogg – de ontwerper van de unieke spuitmachine, garandeert dat applicateurs en jachtbouwers de zekerheid hebben van een betrouwbaar serviceaanbod. Er staat een uitgebreid trainingsprogramma klaar voor jachtbouwers, applicateurs en coatinginspecteurs om zich deze nieuwe technologie snel eigen te maken.

Servicenetwerk
Bruce Scotland, Business Development Specialist bij Graco: “Vanaf het allereerste begin is Graco samen met Hogg en AkzoNobel betrokken geweest bij de ontwikkeling van het applicatiesysteem. De technologie en de apparatuur voldoet aan de applicatie-eisen van Awlfair SF en de strenge specifieke markteisen. Tegelijkertijd biedt Graco de zekerheid van betrouwbare hardware partner met een internationaal servicenetwerk.”
Nicolaas Ravesloot, Yacht Commercial Manager voor AkzoNobel voegt toe: “Het is ons doel om deze technologie op de markt te brengen met de allerbeste service voor onze klanten. De samenwerking met zowel Graco als Hogg brengt deze naar een optimaal niveau.”
“We zijn trots dat ons machineontwerp in combinatie met Awlgrip Spray Filler optimale applicatieprestaties garandeert”, besluit Ian Francis, Managing Director van Hogg Blasting & Finishing Equipment.

Samenwerken met klanten
Sinds de officiële lancering eind vorig jaar heeft Awlfair SF al een ‘vliegende start’ in de markt gekregen. Na samenwerking met verschillende jachtwerven en applicateurs tijdens de eerste producttestfase, ondertekenden AkzoNobel en de internationaal opererende jachtschilder Pinmar in 2019 een Letter of Intent. Pinmar is onderdeel van de Spaanse Global Yachting Group (GYG). “Awlfair SF is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van ‘filling and fairing’. Het systeem biedt naast de nieuwe applicatietechnologie een significante verandering in tijd en kwaliteit bij het plamuren van nieuwbouwjachten”, aldus Remy Millott, Chief Executive Officer bij GYG. “We zijn verheugd om samen met onze jarenlange partner AkzoNobel hun product en technologie samen met onze expertise op de markt te brengen. Pinmar heeft zijn reputatie opgebouwd door voorop te lopen met nieuwe technologieën en normen op het gebied van superjachtafwerking. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met AkzoNobel en het merk Awlgrip als onderdeel van deze baanbrekende innovatie.”

Moonen als eerste
De Nederlandse scheepswerf Moonen Yachts heeft Awlfair SF als eerste toegepast bij de bouw van het 36 meter lange superjacht YN199. Johan Dubbelman, CEO van  Moonen: “Het gebruik van Awlfair SF verkort de applicatietijd en levert het hoogwaardige systeem dat je van Awlgrip verwacht. De beslissing om Awlfair SF te gebruiken voor deze nieuwbouw werd dan ook genomen na een positieve aanbeveling van Leo van Klaveren – een bekende en zeer gerespecteerde jachtschilderconsulent en eigenaar van Coating Consultancy Van Klaveren. Als werf zoeken we continu naar optimalisatie en innovatieve producten en processen, om het beste jacht ter wereld te kunnen bouwen. Deze nieuwe techniek past naadloos in onze filosofie.”

De Koning Jachtschilders was verantwoordelijk voor het aanbrengen van Awlfair SF op het Moonen schip; CEO Huub de Koning beschrijft enkele van de voordelen van het nieuwe proces: “In tegenstelling tot klassieke handmenging wordt een airless systeem gebruikt om de volumes naar het jacht te transporteren. Hierdoor wordt het risico op airpockets tot een absoluut minimum wordt beperkt. Hoewel het systeem een voorbereidingstijd vergt, zijn er aanzienlijke tijdsbesparingen tijdens het applicatie- en schuurproces geconstateerd. Het gebruik van Awlfair SF heeft een positief effect op kwaliteit en procestijd.”

Verdere samenwerking
Partners die zich ook graag het proces eigen willen maken zijn onder meer de The Marine Group uit het Verenigd Koninkrijk, aldus Dave Freemantle, Boatyard Manager: “We zijn altijd op zoek naar een leidende technologische positie in de industrie en we zijn daarom supertrots samen te werken met AkzoNobel aan dit revolutionaire systeem. De focus van AkzoNobel ligt, net als die van ons, op kwaliteit. De samenwerking is vanaf het begin soepel verlopen. We hebben onlangs de eerste bestelling voor een Spray Filler-applicatiemachine geplaatst. Ons bedrijf heeft aanzienlijk geïnvesteerd in deze moderne technologie en we zijn erg enthousiast om die op de markt te brengen.”
De jachtbouw loopt voorop met deze nieuwe technologie. AkzoNobel ziet mogelijkheden om die ook in andere industriesegmenten toe te passen.

www.awlgrip.com

Moonen YN199
Moonen Shipyard begon in de eerste helft van 2019 met de bouw van de 36 meter YN199. Het is een zusterschip van de door René van der Velden ontworpen Brigadoon uit 2018. De naval architecture werd door Diana Yacht Design gedaan, in samenwerking met Van der Velden. YN199 wordt op speculatie gebouwd en eind augustus opgeleverd. Het kapitaalkrachtige Australische echtpaar Matthew en Louise Baxter heeft Moonen in augustus vorig jaar overgenomen, waardoor Moonen straks nog een 36 meter jacht en een van 44 meter kan gaan bouwen.