The Classic Winch Company

The Classic Winch Company uit Serooskerke richt zich op een interessante nichemarkt: lieren voor klassieke zeiljachten. Het bedrijf vervaardigt klassiek ogende lieren met een hoogwaardig hedendaags mechaniek. The Classic Winch Company is in 2017 opgezet door twee rotten in het vak: zeezeiler/watersportjournalist Ron Valent en liertechnicus Hans Stürm, die onder meer technisch tekenaar bij Meissner was. In 1996 startte Stürm een eigen bedrijf voor CNC werk, waar hij lieren produceerde voor Meissner en later Holmatro. Valent zeilde – en zeilt nog steeds – in het klassieker circuit en deed aldus een schat aan praktijkervaring op. Daarnaast deed hij van 1999 tot 2004 de wereldwijde sales van de lieren voor Meissner en daarna tot 2011 bij Holmatro. Naast de verkoop had hij ook een behoorlijke inbreng in de vorm en ontwikkeling van de lieren.
Valent: “Wij maken lieren met een klassiek uiterlijk, maar met een modern binnenwerk. De trommels worden gemaakt van een nikkel-aluminium-brons legering, het frame van geanodiseerd aircraft grade aluminium en de tandwielen van hoge kwaliteit rvs. De bodemplaat is uit een stuk gemaakt en geeft door die vlakke plaat extra steun. Eventueel binnendringend water kan onder de tandwielen door weer wegvloeien. Als onderhoud gemakkelijk is, dan doe je het ook eerder. Daarom zijn de lieren zo ontworpen dat alle onderdelen in een handomdraai bereikbaar zijn.”
Uiteraard zijn de meeste lieren die The Classic Winch Company maakt unieke exemplaren. Toch heeft de firma inmiddels ook een viertal standaard modellen ontwikkeld: Selftailing, Masterpiece, Fairlie en Metre Class. In 2019 werd een bijzonder project uitgevoerd: de levering van vijftien massieve deklieren voor de viermastbark Peking. De bekende ontwerper German Frers III bestelde voor zijn klassieker Recluta eveneens lieren in Serooskerke. Dat een dergelijke gerenommeerde naam voor The Winch Company kiest zegt genoeg … www.classicwinches.com