Tien superjachten voor winterbeurt naar Feadship-werven

Feadship-built Gallant Lady (Ph. Feadship)

Zeker tien superjachten komen deze winter naar vier Feadship-werven voor refits, upgrades en renovaties. De meeste jachten zijn gebouwd door Feadship, maar sommige zijn afkomstig van andere Noord-Europese werven, waarvan de eigenaars ook klant zijn van Feadship.
Door alle nieuwbouwwerven erbij te betrekken, krijgt Feadship meer flexibiliteit en capaciteit voor zijn Refit & Services-programma, dat wordt beheerd door een team van 75 personen. Jachten die zijn geboekt voor refits en reparaties krijgen een projectmanager en projectcoördinator toegewezen, die uitsluitend aan dat project werken tot voltooiing. “Het is in ons belang om ons aan een leveringstermijn te houden, omdat de jachten samen met nieuwbouw in dezelfde faciliteiten worden ingepland”, zegt Pier Posthuma de Boer, Refit & Services Director van Feadship.

Refits voor de korte termijn
Hoewel Feadship er de voorkeur aan geeft jachten te helpen bij het ontwikkelen van onderhoudsplannen voor één, drie en vijf jaar, hebben de Covid-19-ervaring en de recente explosie in de verkoop van makelaarsjachten ertoe geleid dat de afdeling Refit & Services overspoeld is met refit-verzoeken voor de kortere termijn. “Het draait allemaal om het bedienen van onze klanten en het prioriteren van welk werk moet worden gedaan, waar het kan worden gedaan en hoe het in het schema van de klant past”, zegt Posthuma de Boer.
Er gaat volgens Posthuma de Boer niets boven de jachten terug te hebben bij dezelfde teams die ze hebben ontworpen en gebouwd. “Als er iets onverwachts gebeurt, hebben we de beschikking over tweehonderd ingenieurs bij Feadship De Voogt Naval Architects en nog veel meer bij alle vier onze scheepswerven.”

Nieuw technologie
De beschikbaarheid van de technische staf van De Voogt is volgens Feadship een groot pluspunt voor eigenaren die nieuwe technologie willen implementeren om hun jachten te moderniseren. Voorbeelden hiervan zijn het volledig vervangen van de controlekamers in de machinekamer, het installeren van ultramoderne stroomopwekkers in plaats van conventionele dieselgeneratoren, het toevoegen van verbeterde rioolwaterzuiveringsinstallaties die voldoen aan de nieuwste milieunormen, het overschakelen naar led-verlichting of het vernieuwen van bruggen met de nieuwste elektronica. Tot de frequente verzoeken om structurele veranderingen behoren het leveren van nieuwe voorzieningen om aan boord te komen en het creëren van beachclubs, een toevoeging aan de romp tot het opknappen van een lazarette.
Jachten die onder meer worden verwacht zijn: Samadhi (ex-April Fool 2006), Harle (2007), Sherpa (2018), Moonrise (2020), Gitana (ex-Katrion 1997), Gallant Lady (1996), Najiba (2019) en Sea Huntress (ex-Sea Sedan 1997).

www.feadship.nl