De waddenboot heeft een scheepse uitstraling.

Met in achtneming van de corona-maatregelen bouwt de VMG werf in Enkhuizen een uniek schip af. Het is een kruising tussen een luxemotor en een waddenkotter, naar een ontwerp van Olivier van Meer. Heel scheeps, met een iets vallende, rechte steven en een sierlijk geveegde kont.
De opdrachtgever zocht een stoer familieschip waarmee hij zowel kan droogvallen op het wad als de Europese binnenwateren kan bevaren. Hij wil vooral zijn kinderen en kleinkinderen laten genieten van het water. Ontwerper Van Meer voelde precies aan welke sfeer de klant zocht. Het deed hem denken aan zijn jeugd, want hij is geboren en getogen op een houten schoener.
Het schip krijgt een heuse luikenkap, zij het van lichte constructie met aluminium en composiet. Zonder al te grote krachtsinspanningen kan het ruim worden opengelegd. De indeling daarvan is bijzonder: een grote ruimte met langsbanken en –kooien die elk als een soort bedstee kunnen worden afgeschermd. Met als speciaal detail: bij elk hoofdkussen is een patrijspoort met uitzicht over het water. Zoals ontwerper Van Meer dat in zijn jeugd ook had … Inclusief de eigenaarshut zijn er zes vaste slaapplaatsen.
De klant wilde met nadruk geen glanzende opsmuk. Daarom is het casco niet geplamuurd en de lassen zijn niet geslepen. Met deze wens in gedachten hebben de lassers van SDH een superstrak casco vervaardigd van aluminium. Doorgaans wordt dat materiaal gekozen vanwege gewichtsbesparing, maar hier is het gekozen met oog op het buitengaats gebruik. Het is immers beter bestand tegen zout en zand dan staal. Een zware 40 mm stafkiel en dikke bodemplaten van 8 mm maken het mogelijk om droog te vallen, zelfs op een harde bodem. Bijzonderheid: het schip wordt uitgerust met een Seakeeper gyrostabilisator en krijgt ook een steunzeil. Deze zomer jaar moet de waddenboot in de vaart komen.

www.oliviervanmeer.com

Technische gegevens waddenboot
Lengte over alles: 14,95 m. Lengte waterlijn: 10,70 m. Breedte: 3,95 m. Diepgang 1,05 m. Kruiphoogte: 3,10 m. Waterverplaatsing: 24 m3. Bouwmateriaal: aluminium. Motor: Volvo Penta D4-180, 132 kW, 4 cilinder, 2800 tpm, hydraulische keerkoppeling. Gesloten koelsysteem. Boegschroef: Sidepower SEP130, 24 V, 6 kW. Generator: Kohler 7 kW, 4 cil, 1500 tpm. Brandstof: 2 x 375 liter. Drinkwater: 1.000 liter. Grijs water: 600 liter. Zwart water: 130 liter. Zwart en grijswater zijn voorbereid voor een vuilwater-reinigingssysteem. Extra’s: Seakeeper gyrostabilisator. Steunzeil: 16,2 m2. CE-categorie: C.
Ontwerper: Olivier van Meer. Bouw: VMG Yachtbuilders.