De nieuwe Vaarwens heeft een stoer uiterlijk.

Het nieuwe schip van de Stichting Vaarwens is vaarklaar, maar het kan door de lockdown nog niet in actie komen. De stalen multiknikker is gebouwd door SRF in Harlingen, die in het voorjaar van 2019 met de bouw begon. Het schip is helemaal uitgerust om rolstoelers en mensen op een brandcard aan boord te nemen.

De Vaarwens, zoals de scheepsnaam luidt, is dan ook bestemd om vaartochten te maken met terminaal zieken. Om het schip optimaal toegankelijk te maken, is aan de spiegel een hydraulische laadklep bevestigd. Daarmee kan vrijwel elk hoogteverschil met de wal of steiger worden overbrugd. De kuip en de salon annex stuurhuis zijn ruim van opzet en de gasten kunnen daar van het uitzicht genieten.
Voor de voortstuwing zorgt een John Deere 6068AFM75 zescilinder van 230 pk die een vijfbladsschroef aandrijft. Tevens zijn boeg- en hekschroef van SidePower geïnstalleerd. Aan boord is een 230 volt-installatie waarop medische apparatuur aangesloten kan worden. Het ontwerp is van wijlen Jan Visser, in nauwe samenwerking met Evert Stel, samen met Inge de Graaf oprichter en drijvende kracht achter de Stichting.

Technische gegevens Vaarwens
Lengte over alles: 16,00 m. Lengte waterlijn: 15,35 m. Breedte max.: 5,80 m. Breedte romp: 5,25 m. Diepgang: 1,30 m. Kruiphoogte: 3,70 m. Waterverplaatsing: 36 ton. Motor: John Deere 6068AFM75 – 230 pk. Bouwmateriaal: staal. Ontwerp: Jan Visser. Bouw: Scheepsbouw en Reparatie Friesland (SRF), Harlingen.

www.stichtingvaarwens.nl