Van der Valk bedient drie generaties

Bijzonder: Drie generaties van dezelfde familie bestelden hun eigen onderscheidende custom build bij Van der Valk Shipyard. De nieuwe aluminium Edge 65 die de werf in Waalwijk momenteel bouwt, wordt het zusterschip van de in 2019 geleverde 90 voeter LeVen. Dat schip werd gebouwd voor de ouders van de opdrachtgever van de Edge 65. De 34 meter lange driedekker Lady Lene werd vorig jaar aan de grootouders opgeleverd.

De rijke ervaring van de familie wordt benut in de 19,6 meter lange Edge 65, in samenwerking met Van der Valk, exterieurontwerper Cor D. Rover, interieurontwerper Carla Guilhem en Studio Delta Naval Architects.
De diepgang bedraagt slechts circa 90 centimeter, ideaal voor de ondiepe wateren rond de Bahama’s, die vanuit de thuishaven in Florida bereikt kunnen worden. De voortstuwing wordt geleverd door vier Mercury V12 Verado’s van elk 600 pk, goed voor een topsnelheid van ruim 40 knopen. Algemeen directeur Bram Kooltjes van Van der Valk licht de motorisering toe: “Dankzij de nieuwe automatische schakeltechnologie van Mercury Marine komt het totaalgewicht op iets meer dan 30 ton, met behoud van de wensen van de eigenaren voor het in- en exterieur. Benzinemotoren zijn nog steeds algemeen geaccepteerd in de VS en dit project zal bewijzen dat het mogelijk is om een ​​hoogwaardig aluminium jacht van Nederlandse kwaliteit met dit type voortstuwing aan te bieden.”

Petestep romp
Voor een optimaal vaargedrag werkt Van der Valk voor het eerst samen met het Zweedse bedrijf Petestep, dat een revolutionaire romptechnologie ontwikkelde. “Het combineren van dergelijke snelheden op een 65-voeter met een comfort op het niveau van een superjacht was een zeer veeleisende opdracht”, zegt Jonas Danielsson, CEO van Petestep. “We hebben nauw samengewerkt met toonaangevende experts op het gebied van CFD-software aan een uitgebreide reeks simulaties om te zien hoe de boot zich zou gedragen in alle soorten water. Drie deflectors op de romp zijn in een V-vorm geplaatst om water naar beneden en naar achteren te duwen en geven een lagere hoeveelheid nat oppervlak, een grotere mate van lift en een voorwaartse stuwkracht van de omleiding van de spray. Het uiteindelijke resultaat is een forse vermindering van de weerstand, een verhoging van de snelheid en een zeer droge vaart voor de opvarenden.”

Expertise komt samen
Exterieurdesigner Cor D. Rover ziet in de Edge 65 veel expertise samenkomen, niet in de laatste plaats van de kant van de ervaren eigenaar. “Samen hebben we een soort cabana op het water ontworpen met een geoptimaliseerde hoeveelheid omsloten leefruimte en de mogelijkheid om op een boot van 20 meter zo dicht mogelijk bij het water te zitten. We hebben een krachtig en sportief exterieurdesign getekend met een mannelijke uitstraling dat perfect past bij haar uitnodigende vrouwelijke interieur”, besluit Rover.
Van der Valk zal ook een inboard-voortstuwingsoptie aanbieden voor toekomstige Edge 65’s, die allemaal zullen profiteren van de techniek en slimme voorzieningen in dit eerste model is gestopt. Een tweede casco is reeds in aanbouw op basis van speculatie en kan door kopers naar eigen inzicht vorm worden gegeven.

www.wimvandervalk.com

Een artist’s impression van de Edge 65.