Van der Valk bundelt kennis in 34 meter expeditiejacht

Van der Valk Shipyard in Waalwijk heeft een order geboekt voor de bouw van de ‘Lady Lene’, een 34 meter aluminium expeditiejacht, custom build. De werf heeft daarvoor een team van toonaangevende spelers uit de Nederlandse superjachtsector samengebracht. De oplevering van de driedeks Explorer is gepland in december 2021.

De opdrachtgevers waren zo blij met de kwaliteit van hun vorige door Van der Valk gebouwde motorjacht, dat ze terugkwamen naar Waalwijk. Ze wilden hun ervaring met dit schip, maar ook eerdere motorjachten, gebruiken voor het nieuwe ontwerp. Zo wordt rekening gehouden met elke levensfase en is het schip volledig rolstoelvriendelijk, met een lift voor gemakkelijke toegang tussen de dekken. De opbouw heeft zeer grote ramen voor een panoramisch uitzicht en vleugelstations voor eenvoudig aanmeren.

‘Beste mensen voor de klus’
De eigenaars laten zich vertegenwoordigen door YachtCreators. Van der Valk werkt nauw samen met Guido de Groot Yacht Design (in- en exterieur), Ginton Naval Architects (scheepsbouwkundig ontwerp), Diana Yacht Design (engineering en constructietekeningen) en Hull Vane. “Een van de redenen voor het succes van Van der Valk is ons vermogen om een enorm productieve samenwerking tussen ontwerpers, eigenaren, leveranciers en de werf mogelijk te maken. Door de beste mensen voor de klus in huis te halen, zijn we verzekerd van flexibiliteit, specialisatie en superieure oplossingen voor klanten”, aldus Yoeri Bijker, sales en marketing manager van Van der Valk.

Accommodatie
De accommodatie biedt plaats aan tien gasten, met een VIP-passagiershut op het brugdek, een balkon en een achterterras. De eigenaarshut met kantoor bevindt zich op het benedendek, waar ook twee 2-persoonssuites in de boeg en een 1-persoonssuite zijn. Voor de 7-koppige bemanning zijn vier hutten beschikbaar. Het hoofddek heeft een ‘dining room’ met veel natuurlijk licht en een grote open salon. De plafonds zijn overal hoog – een specifieke wens van de eigenaren –, terwijl de vloeren allemaal volledig vlak zijn, zonder uitsteeksels of treden. Er is veel buitenruimte en een groot zwemplatform, want de familie is graag dicht bij het water.

Vaarcomfort
Opmerkelijk is de combinatie voor een comfortabel en zuinig vaargedrag: twee Seakeeper gyro-stabilisatoren, een Hull Vane onderwatervleugel en een Humphree elektrisch vin-stabilisatiesysteem.

Twee MAN V12 diesels van elk 1.650 pk maken een topsnelheid van 18 knopen mogelijk en een kruissnelheid van 14 knopen. De inhoud van de brandstoftank is 30.000 liter. De overall lengte van Lady Lene is 34 meter, tussen de loodlijnen 30,80 m. De breedte bedraagt 8 meter.

www.wimvandervalk.com