Het nieuwe model wordt gekenmerkt door een grotere salon. Foto Vedette

Er is alweer een nieuwe Vedette op het water verschenen. De werf in Ter Aar leverde de Vedette 11.30 salon Comfort Line op. Het model is uitgevoerd met een extra grote salon, hetgeen voortkomt uit klantwensen.
De werf bouwt ondertussen gestaag verder aan andere orders. Er worden momenteel zes jachten gebouwd, waarvan de casco’s op twee locaties worden gebouwd.

De ontwikkeling van dit nieuwe salon Comfort Line model leidde tot een volledige herziening van de romp van de gehele Comfort Line serie. Als basis diende de innovatieve romp van de Navigator; met een scherp onderwaterschip voorzien van sprayrail en kimmen uitlopend in een vlakker en breder achterschip, waarmee uitstekende vaareigenschappen en relatief hoge snelheden zijn verkregen. Alle Comfort Line schepen (zowel de salon als de cabin-modellen) worden vanaf nu ook voorzien van dit type romp.

De opbouw van de Vedette salon Comfort Line is fraai vormgegeven met grote raampartijen en een zogenaamd ‘balansdak’. Dit dak geeft een volledige vrijheid van de raamindeling; plakramen zijn daardoor ook mogelijk. Het dak staat op zichzelf; een zeer stijve constructie, dat ook positief bijdraagt aan geluidsbestrijding (geen resonantie). De dragende achterstijlen aan beide zijden zijn constructief groot gemaakt en bieden ruimte voor een grotere luchtinlaat voor de motor (hierdoor is ook een hogere klasse CE mogelijk). De inlaten zitten achter Vedette logo’s. De dakconstructie is verdiept uitgevoerd, waardoor er geen (regen)water langs de ramen loopt. Roestvrijstalen loospijpen door de stijlen voeren het water af naar de loosgaten boven de waterlijn. Vanaf de 11.30 salon Comfort Line worden ook de tankdoppen in de stijlen verwerkt, en zitten niet meer in gangboord.

Op verzoek van de eigenaar is de eerste Vedette salon Comfort Line 11.30 uitgevoerd met een center steering, ofwel met een stuurpositie in het midden. Het dashboard is speciaal voor dit schip door Vedette ontwikkeld en is robuust uitgevoerd.
De indeling van het schip is zeer klant-specifiek, bedacht vanuit de center steering positie. Naast de stuurstand, aan stuurboordzijde, loopt men via een promenade-achtige trap naar de kajuit. Voorin bevindt zich de royale eigenaarshut met luxe bed, voorzien van grote laden; en aan beide zijden kasten. De ingang naar de douche, middels een matglazen vouwdeur, bevindt zich in deze hut aan stuurboord. In de doorgang naar de hut is als eerste de entree naar de tweepersoons gastenhut. Het voorportaal van deze hut heeft een eigen kast voor de gasten.

De techniekkast is onzichtbaar weggewerkt in het voorportaal. Alle techniek is overzichtelijk gelabeld en het E-schema zit binnen handbereik. Onder deze techniekkast is de wasmachine/droger-combinatie eveneens achter een houten deur weggewerkt.
Het gehele schip wordt verwarmd door een Kabola warmwaterverwarming. Convectoren in de salon, (water/lucht transmissie) uitblaasroosters in het schip en een radiator in de badkamer zorgen voor een aangenaam binnenklimaat. Als extra luxe is ook voorzien in een waterontharder, in dit geval speciek aangebracht omdat het schip permanent op zout water ligt.

De Vedette salon Comfort Line is standaard zeer compleet uitgerust en wordt gebouwd in de modellen 9.30, 10.30, 11.30 , 12.30 en 14.30.

www.vedette.nu

Technische gegevens
Lengte: 11,95 m. Breedte: 4,25 m. Diepgang (ongeladen): 1,05 m. Kruiphoogte: 2,65 m. Waterverplaatsing: 13,2 ton. Bouwmateriaal: staal. Standaard motor: Nanni N4 115 pk. Brandstoftank: 680 l. Drinkwater: 585 l. Vuilwater: 120 l. CE-classificatie: B.