Veranderend bladenlandschap

Er komt deze zomer geen Deining uit, beoogd opvolger van de Waterkampioen. Dit melden de initiatiefnemers, Jim Post en Arno Beuken, beiden ex-Waterkampioen. Zij hadden het plan een vervolg op het door de ANWB opgeheven blad te maken. Maandelijks in print, met hoge kwaliteit.
Ze mikten op het grote potentieel van Waterkampioenlezers en hadden een bepaalde basis aan abonnees nodig het nieuwe tijdschrift uit te brengen. Ondanks een drie maanden durende campagne, een presentatie op de Hiswa en veel gratis publiciteit, blijkt het streefaantal niet bereikt. Daarom is besloten Deining niet uit te brengen. Wel zeggen beide redacteuren dat het hiermee niet stopt. Ze bestuderen alternatieven.

Behalve de Waterkampioen stopt ook het digitale zeilmagazine Zilt ermee. Nummer 159, dat eind juni verschijnt, zal de laatste uitgave zijn. Hier is overigens geen sprake van een teruglopende oplage, integendeel zelfs, of een haperende exploitatie. De drie oprichters van Zilt hebben bewust de keuze gemaakt om iets anders te gaan doen, na 12,5 jaar hard werken. Zilt stopt op een hoogtepunt, met circa 24.000 vaste lezers. De eigenaren wilden het unieke karakter van blad intact laten, en dat is een van de redenen waarom het niet tot verkoop is gekomen. Zilt Magazine startte in 2007 – dat was nog voordat de iPad zijn intrede deed – en was een pionier op het gebied van digitale zeilbladen. Het was volledig ontworpen voor het scherm en geen digitale afgeleide van print.

Intussen viert YachtFocus Magazine het 15-jarig bestaan. In juni 2004 kwam de eerste editie uit. Vanaf 24 mei is het jubileumnummer in heel Nederland verkrijgbaar. Lezers kunnen rekenen op maar liefst 180 pagina’s met botenaanbod en watersportnieuws. Maandelijks is het blad gevuld met het aanbod van circa 1.500 nieuwe en gebruikte boten, van zowel professionele als particuliere bootverkopers, vergezeld door nautische producten en diensten.