Volvo Penta: nieuwe generatie D4 en D6 diesels

Dieselmotoren mogen dan wel in de auto-industrie onder vuur liggen, in de jachtbouw wordt daar heel anders tegenaan gekeken. Volvo Penta heeft 300.000 uren engineering en 40.000 testuren gestoken in de vernieuwing van de D4 en D6 dieselmotoren. Ze leveren nu meer power, zijn nog betrouwbaarder en geven de eigenaar minder kosten.

Nieuwe productietechnologie en aangepast design zorgen voor betere prestaties en een daling van de onderhoudskosten van het Volvo Penta Inboard Performance System (IPS). Sinds de introductie in 2005 zijn er 25.000 van deze revolutionaire voortstuwingssystemen verkocht.

“De lijst met upgrades is lang en omvat een nieuw motormanagement, brandstof injectiesysteem, nieuwe turbocharger en supercharger”, aldus Petter Andolf, chef-projectmanager voor de D4/D6. “De cilinderkoppen, zuigers en kleppen zijn opnieuw ontworpen om een grotere torsie te kunnen verdragen en een hogere betrouwbaarheid en duurzaamheid te verkrijgen.”

Nieuw design
De veranderingen zijn meer dan een facelift omdat een groot deel van de componenten opnieuw is ontworpen. De D4 en D6 leveren nu respectievelijk een top van 320 pk en 480 pk. Over de hele range is het vermogen tot 10 procent toegenomen en het brandstofverbruik met 1 tot 7 procent gedaald.

In de zojuist verschenen editie van Jachtbouw Nederland is een uitgebreid artikel te lezen over tal van nieuwe ontwikkelingen bij Volvo Penta.

www.volvopenta.nl