De nieuwe Damarin 732 Cabin, met voorruit.

De Damarin werf in Gouda heeft een tweede exemplaar van de Damarin 732 Cabin te water gelaten, die de nodige vernieuwingen bevat. Een belangrijke aanpassing zijn de 10 centimeter lagere kajuitvloer en –banken. Het geeft meer ruimte binnen. Nieuw is ook het voorraam in de opbouw. Bouwer Ad van Dam: “Dat draagt bij aan het ruimtelijke effect. Voorramen zie je nauwelijks op nieuwe boten in deze categorie, maar we verwachten een trend. Verder hebben we een nieuw wegneembaar kooktoestel ontwikkeld, een zonnedek/slaapplaats achterin de kuip gerealiseerd en we hebben voor het eerst een hekschroef gemonteerd.” De Kano II, zoals het schip heet, heeft een opvallende rompkleur in stemmig grijs.
Vorig jaar introduceerde Damarin de eerste 732 Cabin, bouwnummer 300. Van Dam: “We merkten een paar jaar geleden al dat er vraag bij klanten ontstond naar een ander type schip dan een sloep. Ze wilden sneller, luxer en meer aanvangsstabiliteit. We zijn toen gaan tekenen in de maat rond 7.50 meter. Zo ontstond onze 732 tender; een modern model met doorgestoken roer en zwemplateau en een royale kuip.” Voor de optimalisering van het onderwaterschip werd Studio Delta van Menno van Dijk in de arm genomen. Een vaste klant wilde een variant met lage kajuit. Door de stuurstand op de motorkist te plaatsen, kan de stuurman over de opbouw heen kijken. Bovendien is er door die opstelling loopruimte rondom ontstaan, terwijl er achterin meer zitruimte is. www.damarin.nl

Gegevens Damarin 732 Cabin
Lengte: 7,32 m. Breedte: 2,55. Diepgang: 0,60 m. Kruiphoogte: 1,40 m. Gewicht: 1600 kg. Standaardmotor: Vetus diesel 27 pk. Maximaal vermogen: Yanmar diesel 110 pk.