Waterdream California 52’: geen primeur in Cannes

Prins Bernhard van Oranje jr. introduceerde op 16 augustus zijn aluminium daycruiser Waterdream California 52’ bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De bedoeling was dat de boot vervolgens als primeur zou schitteren op het Cannes Yachting Festival, maar dat gaat door de afgelasting van de beurs niet door.

In de trap in het achterschip is een luik gemaakt dat toegang biedt tot de garage voor een tender of waterscooter.

Bouwer Van der Valk Shipyard had er keihard aan getrokken om het schip op tijd klaar te hebben. Waterdream laat door Nederlandse werven aluminium casco’s van met name sloepen bouwen en laat ze weer door andere bedrijven aftimmeren. Van der Valk won een inschrijving voor de bouw van de California 52’ omdat de werf zeer veel ervaring heeft met aluminium, maar kan een schip bovendien op een hoog kwaliteitsniveau afwerken.
Twee jaar geleden werd op de beurs in Cannes een grotere versie van de Waterdream California gelanceerd, een 65 voets daycruiser. Dat model werd door Van Oranje samen ontwikkeld met Mulder Design. Het casco werd gebouwd door Bloemsma in Makkum en afgebouwd door Gebroeders van Enkhuizen in Makkum.

Vripack
Voor de ontwikkeling van de California 52’ werd niet Mulder Design ingeschakeld, maar Vripack Naval Architects. In het achterschip is een garage die ruimte biedt aan een tender of jetski. Het geluidssysteem is van Rockford Fosgate. De California 52’ heeft accommodatie voor vijf personen.

Blik op de keuken en twee slaapplaatsen.

De kajuit is voorzien van een zithoek, keuken, douche en toilet. De ruimte is voorzien van een airco van Clion-Marine. Het stuurconsole, voorzien van Garmin navigatieapparatuur, is van carbon gemaakt. Het carbon stuurwiel heeft een diameter van 90 centimeter. De tafels aan dek zijn wegklapbaar.

Een knipoog naar het Nederlandse vakmanschap, dat Waterdream promoot, is de rode waterlijn, gevolgd door een witte bies en een blauw onderwaterschip.

Technische specificaties
Lengte o.a.: 14,65 m.
Lengte waterlijn: 14,27 m.
Breedte: 4,40 m.
Diepgang: 1,20 m.
Waterverplaatsing: 19,1 ton
Motor: 2 x Volvo Penta IPS800
Topsnelheid: 35 knopen
Dieseltank: 1.600 l.
Watertank: 360 l.
Afvalwater: 150 l.
CE-classificatie: B

www.waterdream.nl

In het centraal gepositioneerde carbon stuurconsole is de letter ‘W’ van Waterdream verwerkt. De daycruiser is hier voor het Scheepvaartmuseum in Amsterdam afgemeerd.